5 tudományos tény, ami bizonyítja: hasznos, ha meditálsz

Nagy Niki
Írta: ,
5 tudományos tény, ami bizonyítja: hasznos, ha meditálsz

Kép forrása: pexels.com

A meditáció olyan spirituális gyakorlatnak tűnhet, aminek nincs sok köze a tudományhoz – pedig ez egyáltalán nem így van, rengeteg kutatás bizonyítja, hogy a meditáció mennyire jót tesz a testednek és a lelkednek egyaránt. Az alábbi előnyöket például mind tudományosan bizonyították már, így biztosan számolhatsz velük, ha elkezded beépíteni a gyakorlatot a mindennapjaidba.

Csökkenti a stresszt

A legtöbben azért szeretnénk meditálni, hogy befelé figyeljünk, és kizárjuk a minket stresszelő körülményeket. A tudomány szerint is jól tesszük, ha így próbáljuk csökkenteni a stressz-szintünket, hiszen hatékony lehet: egy kis kutatás például kimutatta, hogy rákbetegek között azoknak, akik hetente másfél órát meditáltak, 31 százalékkal csökkent a stressz-szintjük – pedig az övék aztán biztosan az egekben volt. De az is kiderült, hogy hosszú távon is működik a dolog: egy másik kutatás ugyan csak 18 főt vizsgált meg, de aszerint, hogy a korábbi kísérletekben mért stresszcsökkenés megmaradt-e náluk három évvel később. 

Kiderült, hogy a meditációnak hosszú távon is megmaradnak a hatásai.

Csökkenti a szorongást

Az hagyján, hogy a rendszeres meditáció hatására kisebb esélye lesz annak, hogy a szorongás eluralkodjon rajtad, de kutatások kiderítették, hogy már egyetlen alkalommal végzett befelé figyelés is csodákat művelhet a szervezeteddel. A szorongás szintjének csökkenése mellett a kísérletben résztvevő emberek artériáiban kisebb volt a mechanikus stressz szintje is, ami a magas vérnyomás megelőzésében fontos.

Csökken a magányosság érzése

Egy 2012-es kutatás mutatta ki azt, hogy a meditáció képes a magányosság érzését is csökkenteni: a résztvevők egy nyolchetes meditációs kurzuson estek át, és javarészt azt tapasztalták, hogy kevésbé érezték egyedül magukat, mint korábban. Ez már csak azért is fontos, mert a magány nagyon komoly 21. századi probléma, rengetegen szenvednek az elszigeteltségtől, és gyakori, hogy az ebből eredő szorongásnak és depressziónak komoly következményei vannak.

A kutatásban résztvevő idősebb felnőttek számára azért is fontos ez az eredmény, mert a magányt az Alzheimer-kór kialakulásának esélyeivel is összefüggésbe hozták már.