Ez történik az agyaddal, ha reggel rögtön megnézed a telefonodat - kutatások szerint

Nagy Niki
Írta: ,
Ez történik az agyaddal, ha reggel rögtön megnézed a telefonodat - kutatások szerint

Kép forrása: unsplash

Nagyon sokan kelünk és fekszünk a telefonnal és a tablettel, ami korántsem egészséges – esténként a kék fény zavar be a pihentető alvásba, reggelente pedig rengeteg más faktor is szerepet játszik abban, hogy igazán el tudod rontani a még csak kezdődő napodat azzal, ha rögtön a telefon után nyúlsz. Az alábbi okok miatt mindenképpen hagyj magadnak néhány telefonmentes percet reggelente is – vagy legalább is ne nézz rá a kütyüre azután, hogy kinyomtad rajta az ébresztőt.

Tedd a szívedre a kezed, és úgy mondd, hogy nem az az első dolgod reggel, amikor kikászálódsz az ágyból, hogy ránézel a telefonodra, és megnézed, hogy keresett-e valaki, amíg aludtál. Na ugye – jobbik esetben, ha látod, hogy nem történt semmi fontos, már le is teszed a kütyüt, rosszabbik esetben olyan vagy, mint én, és azonnal végigpörgeted az e-mailjeidet, az Instagramodat, a Facebookot és a híreket is. Nem kell hozzá nagy képzelőerő, hogy tudd, ez azért nem teljesen egészséges, szakértők szerint kifejezetten jót tenne felkelés és lefekvés idején egy kis digitális detox.

Ahogyan az esti képernyőbámulással, a reggelivel is az az első probléma, hogy a belőle kiáradó kék fény összezavarja a szervezetedet, ami nem tudja így lekövetni a természetes belső órádat.

Persze, maga az ébresztőóra is beleszól a cirkadián ritmusodba, de nem olyan intenzíven, mint az az éles fény, amit rögtön az arcodba tolsz ébredés után.

Ez reggel annyira nem nagy probléma, mint, mondjuk, este, hiszen úgyis az a célod, hogy felébredj, és elkezdd a napot, de nem kell feltétlenül ilyen drasztikusan indítani a folyamatot. A későbbiekben, mondjuk, reggeli közben, már kifejezetten hatásos lehet a kék fény arra, hogy az alvást elősegítő hormonok termelődése még jobban lecsökkenjen, te pedig energikussá és tettre késszé válj aznapra.

Csakhogy nem mindegy az sem, hogy pontosan mit nézel azon a bizonyos telefonon: a Pew Kutatóközpont adatai alapján az amerikaiak nagy része üzenetküldésre használja a mobilját, telefonál rajta, netezik, e-mailezik vagy a közösségi médiát használja. Ez nagyjából leköveti a globális átlagot is, és ebből következik az is, hogy ha reggel rögtön az üzeneteiddel és e-mailekkel kezdesz, már akkor stresszre számíthatsz, amikor ki sem bújtál az ágyból.

A munkahelyi e-mailek olvasása például kutatások szerint kifejezetten rosszat tesz a mentális egészségednek, az pedig, ha kevesebbet vagy online elérhető, csökkenti a stressz szintjét a mindennapokban.

Ezért is érdemes legalább fél-egy órát várni azzal, hogy megnézd, keresett-e valaki, amíg aludtál – ha azt a 7-8 órát kibírta, fél óra már nem oszt, nem szoroz.

A közösségi média használata sem tesz túl jót a mentális egészségednek – összességében sem, pláne korán reggel, rögtön felkelés után. Duplán problémás, hogy az ismerőseid szépen megszerkesztett posztjai mellett még akkor is elkezdesz híreket fogyasztani, ha nem ez a célod, Facebookon például nagyjából elkerülhetetlen, hogy átszűrődjön hozzád is, mi történt az elmúlt órákban. A rossz hírek pedig bizonyítottan komoly stresszt okoznak az embereknek, ráadásul a túl sok információ szorongást is kivált belőlünk.

Ha nem érzed, hogy rosszabbul éreznéd magad a kora reggeli pötyögéstől, akkor tekintsd a fent leírtakat semmisnek – van ugyanis, aki a hírekre ébred fel, és azonnal izgalomba jön, ha van mit csinálnia. A legtöbben azonban inkább várjanak legalább fél órát azzal, hogy lecsekkolják a telefonjukat felkelés után, a mentális egészségük megköszöni később.

Fókuszban

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra

Tündököljön otthonod is a legjobb formájában!