A legjobb napszak a sportolásra – A tudomány szerint:

Nagy Niki
Írta: ,
A legjobb napszak a sportolásra – A tudomány szerint:

Kép forrása: unsplash.com

Mindegy, mikor mozogsz, az mindenképpen jó hatással lesz a szervezetedre – egy friss kutatás mégis kiderítette, hogy van egy napszak, amiben még hatékonyabban, még nagyobb eredménnyel tudsz edzeni, ez pedig a késő délutáni, kora esti időszak.

Annyi mindent hallani arról, hogy mikor a legideálisabb mozogni: a reggeli, éhgyomros kardió hatékonyabb-e, vagy az ebédidőben végzett mozgás, esetleg a lefekvés előtti edzés az, amitől nőni fognak az izmaid, és olvadni lefelé a kilók?

Egyelőre teljes bizonyossággal nem lehet megmondani, hogy mi az az időpont, ami a legkomolyabb eredményt hoz, de egy friss kutatás szerint az már biztos, hogy az izomnövekedéshez az este 6 óra tűnik a legideálisabbnak.

A Dél-Mississippi Egyetem kutatói arra kértek fiatal sportolókat, hogy a nap különböző szakaszaiban végezzenek súlyzós edzéseket, majd az eredményeket szigorúan vezették. Bár a súlymennyiség tekintetében mindenki a saját, jól bejáratott mennyiséggel edzett, és mindegyik résztvevő erősödött az edzések során, a megszerzett izomtömeg azoknál volt a legnagyobb, akik este 6 órakor álltak neki a mozgásnak. Ráadásul az este edzők kicsit vékonyabbak is maradtak azokhoz képest, akik korábban keltek, és reggel, esetleg délelőtt végezték el a napi edzést.

A biológia igazolja a dolgot: egyértelmű, hogy az esti, de nem késő esti edzések a legjobbak, ehhez pedig a kortizolnak és az anyagcserének van köze.

A kortizol szintje reggel a legmagasabb a szervezetben, emiatt ébredünk fel, és vagyunk képesek elkezdeni a napot – viszont izomnövesztés szempontjából egyáltalán nem szerencsés, ha az egekben van. A kortizolszint napközben lecsökken, ráadásul az anyagcserénk is a nap folyamán lelassul, ezért jól jön, ha estére felturbózzuk megint a mozgással – így egy nap kétszer lesz gyorsabb a normálisnál.

Ez azt jelenti, hogy több energiát égetsz el a nap folyamán, mintha akkor mozognál, amikor már egyébként is gyors az anyagcseréd – tehát reggel és délelőtt.

Persze ez nem jelenti azt, hogy minél később edzel a nap folyamán, annál jobb – ha túl későn mozogsz, akkor az alvásodat szabotálhatod, ami viszont megint nem tesz jót az izomépítésnek. Az este 6 óra tájéki mozgás akkor a legideálisabb, ha egyébként 10 óra környékén ágyba kerülsz, és eleget alszol utána. A megfelelő mennyiségű alvás ugyanis legalább annyira fontos az izomépítéshez és a zsírvesztéshez, mint maga a mozgás.

Kép forrása: VitalikRadko/Depositphotos.com