A lányok vagy a fiúk jobbak matekból? Érdekes statisztikák

Nagy Niki
Írta: ,

Nagyon régóta tartja magát az a téves elképzelés, hogy a fiúk a reál tantárgyakban jobbak, a lányok pedig a humán oldalát szeretik a tantervnek. Ebből egyenesen következik, hogy a fiúk jobbak például matekból is. Egy friss kutatás azonban kiderítette, hogy ez egyáltalán nincs így, és a nemi sztereotípiák megint csak nem állják meg a helyüket, sőt, akár káros hatásaik is lehetnek.

Érdekes statisztikák vannak már most arról, hogy melyik nem hogyan áll a matematikához. A lányok tanulás során általában jobb jegyet kapnak a tantárgyból, mint a fiúk, a srácok viszont az érettségin és a főiskolai felvételin jobban teljesítenek matekból. Ráadásul nagyobb arányban választanak olyan szakmát maguknak, amelyhez egy matematikában erősebb, reál témájú főiskolára vagy egyetemre kell menniük.

Régóta gondoljuk úgy, hogy ezek a nemi különbözőségekből adódnak, pedig friss kutatások egyértelműen kimutatják: a nemi előítéletek és a szociokulturális faktorok sokkal nagyobb szerepet játszanak a matektudásban annál, mint hogy ki milyen neműnek született.

A Science of Learning tudományos folyóiratban megjelent kutatás arról számol be, hogy a Pittsburgh-i Carnegie Mellon Főiskola szakértői 104, 3 és 10 éves közötti gyerek teszteredményeit vizsgálták meg matekból aszerint, hogy találnak-e különbséget a két nem között.

Érdekes módon tízéves korig bezáróan egyáltalán semmi különbséget nem találtak a két nem matektudása közt.

Érdekes, hogy a teszteredményeken kívül a résztvevők agyáról készített felvételeket is összevetették. Bár a résztvevőszám elég alacsony, arra már elég, hogy megmutasson egy tendenciát, ami még sokat segíthet a kislány gyerekek karrierválasztásában.

A kutatók funkcionális MRI-t használtak, hogy megfigyeljék a matekozás közbeni agytevékenységet mindkét nemnél. A gyerekeknek matekról szóló oktatóvideókat kellett megnézniük. Ezután mérték meg, hogy milyen jól szerepeltek ugyanazokon a teszteken a különböző életkorú gyerekek.

ArthurVerkovetsky/depositphotos.com

A videónézés közben a fiúk és a lányok agya is ugyanúgy járt, ugyanannyira figyeltek, és ugyanúgy dolgozták fel az új információkat. A teszteredmények is nagyon hasonlók lettek.

A kutatók szerint még előfordulhat, hogy a hormonális változások tinédzserkorban beleszólnak a dologba, de alapvetően elmondható, hogy a lányok nem az agyműködésük és az érdeklődésük miatt teljesítenek rosszabbul a matematikában, mint a fiúk. A probléma nem a biológiában, hanem a szociális környezetben lehet.

Már tíz évvel ezelőtt megszületett az az elmélet, miszerint mindkét nem fejlődése nagyon hasonló gyerekkorban, mégis, a lányok elhiszik magukról, hogy kevésbé kompetensek, mint a fiúk – egészen egyszerűen azért, mert ezt hallják mindenhonnan.

Az elképzelés általában átragad a szülőkre és a tanárokra is, tehát minden olyan felnőttre, akivel a gyerek napközben és este érintkezik, akire felnéz, akitől tanul.

Mindez hátrányba hozza a lányokat, mert meggátolja, hogy ugyanolyan ütemben fejlődjenek, mint a fiúk, annak ellenére, hogy biológiailag képesek lennének rá. Egy olyan kulturális sztereotípia ellen kell küzdeniük, aminek egy ilyen eltolódott statisztika a vége. A lányok ráadásul sokkal hajlamosabbak az úgynevezett matematikai szorongásra, ami megint csak a szociális környezeti nyomásra vezethető vissza.

Fókuszban

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra

Tündököljön otthonod is a legjobb formájában!