Ennyire rossz hatással van a tinédzserekre a közösségi média

Nagy Niki
Írta: ,

Egy kreatívügynökség érdekes kísérletbe kezdett: profi fotós által saját magukról készített képet adtak a tinik kezébe, és megkérték őket, hogy szerkesszék meg olyanra, amit már a közösségi médiában is bevállalnának. Az eredmények szinte kivétel nélkül furcsa, rajzfilmfigura-szerű bábuk lettek, ami azért elég sokat elmond a közösségi média tinédzserekre gyakorolt hatásáról.

Nem véletlen, hogy mostanában csak tökéletesre, sőt, szürreálisra retusált lányokkal találkozunk a közösségi médiában – minél többet látják a fiatalok azt, hogy az általuk követett hírességek rajzfilmfigura-szerű ábrázattal mutogatják magukat, annál inkább szeretnének ők is erre az álomképre hasonlítani. Ez derül ki legalábbis egy brit közösségimédia-kísérletből, amelyben fiatalokat kértek meg arra, retusálják a saját fotójukat olyanra, amilyet már nyugodt szívvel kiraknának az internetre.

Egy brit kreatívügynökség, a M&C Saatchi kérte fel a neves brit fotóst, Rankint és a MTArt Agency-t arra, hogy készítsenek minőségi képeket a VISUAL DIET (vizuális diéta) nevű kampányban résztvevő, 13-19 éves fiatalokról.

A kampány célja az, hogy a közösségi média és a mentális egészség kapcsolatát mutassák meg, és azt, hogy milyen hatással vannak az itt megjelenő képek a tinédzserek önképére.

A projektben Ranklin jó minőségű fotókat készített a tinikről, méghozzá smink nélkül, közelről. Ezután a résztvevőket arra kérték, hogy szerkesszék meg a nyers képeket annyira, hogy azokat már felvállalják az általuk használt közösségimédia-platformokon. A projekthez először csak modelleket használtak, aztán a résztvevők körét kibővítették átlagos fiatalokra is, hogy lássák, rájuk mennyire hatnak ezek az elérni kívánt, szétszerkesztett álomképek.

Ennyire rossz hatással van a tinédzserekre a közösségi média

A fiataloknak nem mondták meg, milyen módszerekkel kell megszerkeszteniük a képeket, de legtöbbjük a Facetune alkalmazást használta. Még az is, aki korábban nem találkozott vele, néhány perces próbálgatás után profin használta. A Facetune csak az egyik erre a célra is használható alkalmazás a sok közül, amit a tinédzserek rendszeresen a fotóik megmásítására nyitnak meg.

A szerkesztett eredmény szinte mindenki esetében elég ijesztő lett: majdnem az összes résztvevő felismerhetetlenségig szerkesztette a saját fotóját.

Ebből is egyértelműen látszik, hogy a közösségi média – és a Facetune-hoz hasonló, egyszerűen használható appok – mennyire befolyásolják a tinédzserek önképét. Hiszen ha mindenki könnyen saját maga felturbózott verziója lehet néhány egyszerű kattintással, akkor mikor fogjuk elkezdeni elfogadni magunkat a hibáinkkal együtt is?

Képek forrása: boredpanda.com