Nagyon sok alvásidőről kell lemondania egy szülőnek - egy új kutatás kiderítette mennyiről

Nagy Niki
Írta: ,
Nagyon sok alvásidőről kell lemondania egy szülőnek - egy új kutatás kiderítette mennyiről

Kép forrása: unsplash

Azzal mindenki tisztában van, hogy szülőnek lenni nem egyszerű, főleg, ha az első kört futja csak az ember – ilyenkor teljesen felborul a megszokott napi ritmus, és elég kemény alváshiány léphet fel az anyánál és az apánál egyaránt.

Egy friss kutatás most kiderítette, hogy pontosan mennyi alvást veszítenek a friss szülők, az eredmények pedig elég elkeserítők. És már rájuk nézni is fárasztó.

A Sleep Junkie kérdőívében arra volt kíváncsi, hogy a gyerek megszületése előtt mennyit aludtak a válaszadók, és hogy a gyerek megszületése mennyiben befolyásolta az alvási szokásaikat. Valószínűleg nem árulunk el nagy meglepetést azzal, hogy a friss szülők lényegesen kevesebbet alszanak, mint a gyerek nélküli párok.

A felmérésben résztvevők 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a gyerek előtt az ajánlott 7-9 órát átlagosan végigaludta, a gyerek születése után viszont csak a szülők 10 százaléka volt ilyen szerencsés.

A maradék 90 százalék, mint kiderült, nagyjából 5-6 órát alszik éjszakánként, és azt sem feltétlenül összefüggően, ami nem különösebben tesz jót az egészségnek. 

A kutatásból az jött ki, hogy egy átlagos, 18 hónapos gyereknél kisebb babát nevelő szülő 108 percet veszít az éjszakai alvásból. Ez már elegendő ahhoz, hogy komoly hatással legyen a fizikai és mentális egészségre – a legegyértelműbb mellékhatás nyilván az, hogy fáradt vagy tőle, és kevésbé tudsz koncentrálni, de, ellentétben a fősulis és egyetemista kimaradásokkal, itt most nem tudsz tovább aludni, és kihagyni az első órát, mert van egy újszülött, aki teljes figyelmet igényel. Rögtön reggel.

Szakértők szerint a legfontosabb friss szülőként az, hogy realizáld: ez is elmúlik egyszer, és csak addig kell kihúzni az alvásszegény életmódot, amíg a gyerek végig nem alussza az éjszakát.

Két tipp azért segíthet, hogy többet aludhass még egy újszülött mellett is: tedd le akkor aludni, amikor már álmos, de még nem bóbiskol, sötétítsd be a szobát, legyen csend, és erőteljesen kerüld a szemkontaktust a babával, ha már aludnia kellene. A szemkontaktus ugyanis kiszakíthatja a félálomból a gyereket.

A profik szerint az is fontos, hogy legyen egy olyan esti rutin, amiről a baba már tudja, hogy hamarosan aludnia kell – így könnyebb dolgod lesz végül időben letenni, és többet aludni egy kicsit.

Kép forrása: Klanneke/Depositphotos.com

Fókuszban

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra

Tündököljön otthonod is a legjobb formájában!