Egyre többször hallani dicsérő szavakat a közösségi tereken, ami végre egy előremutató tendencia, hiszen az elismerés pozitív hatást fejt ki a gyermekek önbecsülésére.
Liomarys Reyes Instagramos megosztása futótűzként terjedt a neten: rövid posztjában 3 módszert mutat be az önbecsülés fejlesztésére 5 éves kor alatt. Miért fontos ez az életkor? Mert ekkorra már kialakul az énkép. Az élet későbbi szakaszaiban tulajdonképpen ez befolyásolja döntően a viselkedést és az érzelmi jólétet. Azonban a szakértők szerint nincs veszve semmi akkor sem, ha a gyermek már elmúlt 5, hiszen a megerősítés kortól függetlenül csodákat tehet.
„A legtöbb szexuálisan kockázatos tinédzserkori viselkedés visszavezethető az élet első 5 évére, az akkor kialakult, alacsony énképre” – mutat rá Reyes, úgyhogy nagyon nem mindegy, mivel töltjük az első néhány, sokszor szülőnek-gyermeknek megterhelő évet.
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
1/3 Hagyd, hogy hibázzon
Liomarys Reyes hangsúlyozza: nagyon fontos lehetőséget adni a gyerekeknek arra, hogy mindent kipróbáljanak, amit érdekesnek találnak, és közben persze hibázzanak. Meg kell engedni nekik, hogy részt vegyenek a mindennapi tevékenységekben, mint például a ruhák hajtogatása vagy az edények elrendezése. Ez többek között abban is segít, hogy konkrét elképzelésük alakuljon ki a saját tehetségükről valamint arról, hogy képesek elvégezni bizonyos feladatokat. A gyakorlati élmény lehetővé teszi számukra, hogy megtapasztalják: ha hibáznak, folytathatják, és még tovább fejlődhetnek. Az ilyen, hétköznapi tevékenységek segíthetnek abban, hogy a gyerekek önbecsülése és önbizalma erősödjön, ami hosszú távon kulcsfontosságú az egészséges fejlődéshez és boldog élethez.
Amikor a gyerekek hibáznak, fontos, hogy a helyzetet tanulási lehetőségként kezeljük. Ahelyett, hogy leminősítenénk, leszidnánk őket, esetleg lebeszélnénk a további próbálkozásról, meg kell tanítanunk a gyerekeket arra, hogy a hibák nem kudarcok, hanem lehetőségek a fejlődésre. Ha nem így teszünk, hogyan várhatnánk el felnőtt korukban, hogy ne adják fel az első kudarc után?
Hibázás esetén ki kell használni az alkalmat arra, hogy megmutassuk nekik, miként lehetne a dolgokat jobban csinálni, az adott helyzetet hogyan kellett volna megoldani. „Mit szólnál, ha megpróbálnánk így?” Ez a hozzáállás segíti a gyerekeket abban, hogy felismerjék saját képességeiket és folyamatosan fejlődjenek. A pozitív és támogató légkörben a fejlődő kis személyiségek könnyebben fogadják el a hibáikat, és magabiztosan lépnek előre az életben később is.
Reyes utolsó tanácsa az, hogy ne támaszkodjunk kizárólag a különféle jutalmak használatára, mikor megerősítjük a pozitív viselkedést. Nem előremutató, ha folyton matricával, piros ponttal vagy akár édességgel jutalmazzuk a gyerekeket. Sokkal jobb, ha megengedjük nekik, hogy a belső, pozitív érzések adjanak számukra motivációt, amikor helyesen cselekszenek. Ez szinte kíméletlennek tűnhet, főleg azok számára, akik imádnak jutalmazni. Mégis fontos megértenünk, hogy nem leszünk mindig ott, hogy matricát osztogassunk – az önálló belső motiváció az, ami hosszú távon fenntartható fejlődést eredményez mindenki életében.
Ha a gyerekek önmagukban találnak motivációt és elégedettséget a saját teljesítményükkel kapcsolatosan, ha tudják, miért jó az, amit csinálnak, akkor mindentől és mindenkitől függetlenül is képesek lesznek céljaik elérésére és a fejlődésre. Ez segíti őket abban, hogy autonóm módon, a saját belső értékeikre alapozva építsék fel önbizalmukat és önbecsülésüket – az alapoktól kezdve.