Életmód / Táplálkozás

8 finomság, amiben természetes probiotikum van

A probiotikumot tartalmazó étrend-kiegészítők pozitív hatásáról bizonyára már hallottál: ezek a többnyire kapszula és tabletta formájában kapható termékek elősegítik az emésztőrendszer egyensúlyának megőrzését vagy helyreállítását, hozzájárulva ezzel az olyan kellemetlen panaszok megszüntetéséhez, mint a haspuffadás, a székrekedés vagy a hasmenés. De tudtad, hogy a bélflórádat akár bizonyos ételek és italok rendszeres fogyasztásával is „formába hozhatod”?

Joghurt

A legismertebb természetes probiotikum-források egyike. Laktobaktériumokat és bifidobaktériumokat is rejt, hozzájárulva a megfelelő bélműködéshez. Kutatások bizonyítják, hogy ezek a törzsek megoldást nyújthatnak a laktóz-intolerancia, vagyis a tejcukor-érzékenység leküzdésére.
Választhatsz kifejezetten olyan fajtát, amit az emésztés harmonizálására fejlesztettek ki, ám valójában mindegyik megteszi, amelyikre rá van írva, hogy élőflórát vagy élő baktériumkultúrát tartalmaz.

Savanyú káposzta

A laktobaktériumok mellett bőven akad benne a leuconostoc és a pediococcus törzsekből is. Amennyiben pasztőrözetlen fajtára voksolsz, sokkal több jótékony baktériumot juttathatsz a szervezetedbe.
A legtöbb szupermarketben kapható változat sajnos átment ezen a kezelésen, ennélfogva a segítő bacik jó részét is elveszítette. A savanyú káposzta ráadásul vitaminokkal is tele van, így több fronton támadja a fertőzéseket.

Lágysajtok

Bár minden probiotikum jót tesz az emésztésnek, nem mindegyikük éli túl a tápcsatornán keresztüli utazást. A tudósok viszont rájöttek, hogy a laktobaktériumok strapabíróbbá válnak bizonyos fermentált, azaz erjesztett lágysajt-fajtákban, úgymint a goudában.
Sőt, maga a sajt nemcsak tartalmazza, hanem szállítja is a probiotikumokat, amivel megolajozza az immunrendszer működését.

Olvastad már?  10 tavaszi étel és ital, ami szuperül égeti a kalóriákat

Kefir

A legenda szerint ez a savanykás tejtermék a kaukázusokból ered, ahol a hegyi pásztorok egyik alapvető tápanyagforrását jelentette. Az ott élők észrevették, hogy az általuk szállított tej buborékos itallá erjed.
A sűrű, krémes és ízletes kefir egészen egyedi probiotikum-kombinációt rejt, emellett pedig néhány hasznos gombafajtával is gazdagítja a bélflórát.

Kovászos kenyér

Ha legközelebb szendvicset készítesz, figyelj oda arra, mi fogja közre a felvágottat, a sajtot és a zöldségeket! A kovászos kenyér ugyanis jócskán tartalmaz probiotikumokat, amelyek segítik az emésztést.
Akkor is érdemes olykor erre a fajtára voksolnod, ha egyébként a teljes kiőrlésű változatok híve vagy. A változatosság a szervezetet is gyönyörködteti – a hangsúly a mértékletességen van!

Író

Nem a tollforgatókra gondolunk, bár remélhetőleg bennük is akad probiotikum – hanem arra a jellegzetes tejipari melléktermékre, ami savótartalmának köszönhetően még több laktobaktériumot rejt, mint a többi tejtermék.
A legjobb, ha a reggeli mellé felhajtasz egy pohárral, mert garantáltan beindul tőle az emésztésed!

Miso leves

A japánok egyik kedvenc reggelije, a fermentált szójabab-paszta aztán tényleg mozgásba hozza az emésztőrendszered. A probiotikumokban rendkívül dús miso több mint 160 féle baktériumtörzzsel szolgál!
A miso közkedvelt leves-alapanyag is egyben, amiből alacsony kalóriatartalmú, ugyanakkor rengeteg B-vitaminban és antioxidánsban dúskáló előételt varázsolhatsz az asztalra.

Savanyú uborka

A természetesen erjesztett fajták, amelyeknél nem használtak ecetet a kémiai folyamat lejátszódásához, sok probiotikumot rejtenek. A tengeri sóban és vízben savanyított uborka nemcsak a húsételek mennyei, ugyanakkor kalóriaszegény kísérője, de még a tápcsatornádat is kényeztetheted vele!
Amennyiben régebb óta emésztési panaszokkal küzdesz, a természetes probiotikumok alkalmazásától függetlenül érdemes ellátogatnod a háziorvosodhoz egy általános kivizsgálás kedvéért!

Olvastad már?  Ezeket edd, ha rendetlenkedik a gyomrod