A kényelmetlen érzelmeivel is tisztában lévő személy azonosíthatja, verbalizálhatja és megvitathatja az egyes érzelmi állapotok árnyalatait. A negatív érzelmi állapotok, például csalódás, bántás, irigység, harag, csalódottság, szégyen, szomorúság, félelem és zavartság megkülönböztetése segíthet az embernek megérteni és kezelni az intenzív és elsöprő érzelmeket.
Ez a megértés segíti az embert abban, hogy konstruktívan cselekedjen. Liza megpályázza álmai állását, és sok barátjának elmondja, hogy bizakodik abban, hogy meg is kapja a pozíciót. Meglepetésére azonban az állást nem ő, hanem egy barátja, Kata kapja meg. Liza feldúlt, és azonnal felhívja az anyukáját, elpanaszolja neki a csalódottságát. Az anyukája szimpatizál vele, ami segít Lizának megnyugodni, és megérti, hogy irigységet és csalódottságot érez.
Úgy dönt, hogy megpályáz egy hasonló pozíciót, és beiratkozik egy nyelvtanfolyamra is, hogy tovább növelje az esélyeit a munkaerőpiacon. Ha nem lenne képes az érzelmei felismerésére és kezelésére, Liza a baráti kört Kata ellen hangolná, aki – nem is tudva róla, hogy Liza miért haragszik rá – megbántva és elárulva érezné magát, ezek a negatív érzelmek pedig újabb bántásokhoz vezetnének.