Idén lesz 25 éve, hogy útjára indult a Teletubbies, a Netflixre pedig készül a folytatás. Felnőtt fejjel nézve a színes, furcsa kis lények leginkább bizarrnak tűnnek, gyerekként azonban odáig voltunk értük – de vajon miért?
VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben
A gyerekműsor, amit aggódva követtek a szakértők
1998 márciusában több mint 1500 televíziós nagyágyú érkezett 82 különböző országból a londoni II. Erzsébet Királynő Konferenciaközpontba. A második Televíziózás Gyermekeknek Világtalálkozóra érkeztek. Különféle témák kerültek szóba – finanszírozás, szabályozás, új média –, de egy szó szinte minden felszólalásban szerepelt: Teletubbies.
A Ragdoll Productions által a BBC számára készített óvodáskorúaknak szánt műsort egy évvel korábban kezdték sugározni az Egyesült Királyságban, négy óriási, idegennek tűnő baba bohóckodásait dokumentálva, antennákkal a fejükön és televízióval a pocakukban. A mese felnőtteknél és gyerekeknél egyaránt nagy sikert aratott. De Tinky Winky, Laa-Laa, Dipsy és Po proto-csevegésükkel és ismétlési hajlamukkal aggodalomra is adtak okot a szakértőknek.
„Teletubbie-k: okítanak vagy butítanak?” – tette fel a kérdést a moderátor a csúcstalálkozó első ülésén., ami erőteljes vitákhoz vezetett. A „regresszív” és „homályosan gonosz” csak néhány azok közül a kritikák közül, ami elhangzott. Ada Haug, a norvég NRK óvodai programok vezetője azzal vádolta a Teletubbies-t, hogy „a leginkább piacorientált gyerekműsor-koncepció, amit valaha láttam”. Szenvedélyes védekezésben Alice Cahn, az amerikai PBS-hálózat igazgatója (amely éppen akkor szerezte meg a Teletubbies-t) „nevetségesnek” minősítette a kritikákat. Ezután sokkolta a közönséget egy jól ismert Saturday Night Live szkeccsből származó sértéssel, bár nem világos, hogy Haug értette-e a viccet. Az oda-visszát azonnal idézték az újságok Párizstól New Yorkon át Hongkongig: a vita globálissá vált.
A Teletubbies célközönsége
Bár a szelíden szürreális brit gyerekműsorok hagyományából alakult ki, kezdve az 1952-es Watch with Mother-től, a Teletubbies nem volt olyan didaktikus, mint közvetlen BBC Two elődje, a Play School vagy a Playdays. A fiatalabb demográfiai csoportot célozta meg, és mint minden Ragdoll-műsor, erősen gyermekközpontú megközelítést alkalmazott – ezt az évekig tartó gondos megfigyelés és válaszgyűjtés alapozta meg.
„Sok munkát a gyerekeknek a felnőttek szemszögéből közelítenek meg” – mondta Anne Wood, a Ragdoll alapítója a BBC Culture-nek. „A Play School a címe alapján azt sugallja, hogy a producerek „tanítottak”. Mi megpróbáltuk tükrözni az életet, ahogyan azt egy kisgyerek tapasztalta. A korábbi Ragdoll-show-k nem kerültek olyan közel ahhoz, amit a Teletubbies-zal sikerült elérni.”
Ez a szellemiség irányította a Teletubbies minden aspektusát, az alapvető cselekményektől és a kezdetleges beszédtől („eh-oh!”) a rituálékig és a pofonhumorig – még a vihogó Sun Baby-ig is. Mindez hihetetlenül vonzó volt a kisgyermekek számára – és zavarba ejtő a szülők számára. De azt állítani, hogy a műsor nem volt „oktató jellegű”, ahogy azt sokan tették, nem egészen helyes.
„A korai életkori környezetekben nincs annyira világos tanulási struktúra” – mondja Tim Smith, a londoni Birkbeck Babylab fejlődéspszichológusa a BBC Culture-nek. „Minden inkább a témáknak és ötleteknek – a számoknak, az elnevezéseknek és a nyelvnek – a világlátásnak való kitettségről szól. És ez történt a Teletubbies-ban is: nem szigorúan oktató jellegű, de a szórakoztatásnak is vannak nevelő hatású elemei.”
Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!