Önhipnózis: erre használhatod és így gyakorolhatod

Írta: ,

A hipnózis az alvás és az ébrenlét közti, transzhoz hasonló állapot. Ha kipróbálod, hozzászoksz és rendszeresen gyakorolod, hatékonyan javíthatod életed minőségét. Az önhipnózis neked való, ha hajlandó vagy szabad akaratodból változtatni a szokásaidon és rendszeresen gyakorolni. Cikkünkben leírjuk, hogyan juttathatod el magad a hipnózis állapotába. 

Biztonságos

Akaratán kívül senkit sem lehet ebben a tudati tartományban olyasmire kényszeríteni, amit éber állapotban nem tenne meg, ezért a hipnózis biztonságos. Gondoskodj arról, hogy senki se zavarjon, amíg a hipnózist gyakorolod.

Eleinte hosszabb idő kell hozzá, amíg hipnotikus állapotba kerülsz, lehet, hogy 20 percnél is több, de ha sokat gyakorolod az izmaid ellazítását, később már tökéletesen el tudod majd engedni magad. 

Előkészületek

Készíts hangfelvételt. Olvasd fel magadnak lassan, nyugodtan a szöveget, rögzítsd, majd feküdj le, és játszd le magadnak. Ha jobban szeretnéd a barátod hangját hallani, akkor őt is megkérheted, hogy olvassa fel neked. A háttérben meditációs, relaxációs zene is szólhat.

Önhipnózis-hangfelvétel készen is kapható, így szakember irányításával merülhetsz le tudattalanod mélységeibe. Aki mentálisan vagy pszichésen labilis, kérdezzen meg egy pszichológust, hogy ajánlja-e neki az önhipnózist. Ha komolyabban érdekel ez a relaxációs módszer, szakképzett terapeutától megtanulhatod. 

A „merülés”

1. Feküdj le, és helyezkedj el kényelmesen. Kezeid és lábaid ne érintkezzenek. Vegyél mély lélegzetet, majd lassan engedd ki. Tudatosítsd a lábaidban lévő feszültséget, majd fölfelé haladva, a lábfejedtől a vádlidon át a combodig feszítsd meg, majd lazítsd el izmaidat. Légzésed lassú és szabályos legyen. 

2. Lazítsd el tested minden izmát. Feszítsd meg és lazítsd el derekadat, hasadat, melledet, válladat. Testedet most kellemes, meleg, bizsergető érzés járja át. Lazítsd el felkarodat, alkarodat, kezedet és ujjaidat. Hagyd, hogy ujjaid hegyén át elszálljon testedből a feszültség. 

3. Lazítsd el fejbőrödet, homlokodat, arcodat, nyelvedet, álladat.

4. Továbbra is lélegezz lassan és mélyen. Minden kilégzéskor tudatosítsd magadban, hogy a tested teljesen elernyed. Ismételd magadban, hogy a relaxáláson kívül most nincs semmi dolgod. Csak a légzésedre gondolj. 

5. Anélkül, hogy a fejedet fölemelnéd, szegezd pillantásodat a plafon egy pontjára. Nézz fölfelé, mintha a szemöldöködet szeretnéd látni. Nézd mereven a plafonon azt a pontot, közben lélegezz lassan mélyeket, és számolj el tízig. Légzésed egyre lassúbb legyen. Minden izmodat lazítsd el. 

6. Engedd, hogy olyan érzés áramoljon szét a testedben, mintha lebegnél. Képzeld el, hogy egy gyönyörű kertben vagy. Illatos, színes virágokat, dús lombú fákat látsz magad körül. Érezd a virágok illatát. Most képzelj magad elé tíz lefelé vezető lépcsőfokot. Indulj el lefelé a lépcsőn, és közben számolj visszafelé tíztől egyig. Minden lépcsőfokon lazíts. Elérkeztél az utolsó lépcsőfokhoz. Már a mélyrelaxáció állapotában vagy. 

7. Még mindig a kertben vagy. Megpillantasz az egyik fa alatt egy kényelmes nyugágyat. Itt szívesen elaludnál. Feküdj le, és ismételd magadban: „Mély, nyugodt álomba merülök.” Képzeld el, hogy békésen szenderegsz. Feküdj nyugodtan, lélegezz egyenletesen. Csodálatos érzés így feküdni. Pihenj. (Maradj így legalább 10 percig.)

8. Most tíztől egyig fogok számolni. Mire az egyhez érek, teljesen vissza fogod szerezni az öntudatodat. Nyújtózz egy nagyot, és vegyél mély lélegzetet.