Vékonycsontú madárka vagy muraközi ló? A csontritkulásra való hajlamot génjeinkben hordozzuk.

Írta: ,

Amikor elképzeljük a csontot, egy tömör, kemény, fehér anyag jelenik meg a szemünk előtt.  Ez csak a külső. A rugalmas, üreges csont valójában egészen másképpen néz ki: inkább egy lyukacsos keleti édességre hasonlít. (x)

Mi is történik életünk során ezzel a fontos szervünkkel, és mit tehetünk, hogy ne a mesekönyvek rőzsecipelő nénikéjére hasonlítsunk öregkorunkra?

A csontokat legintenzívebben még az anyaméhben növesztjük, de utána a fiatal felnőttkorig még gyarapszik a csontállomány. Ilyenkor – eltekintve a balesetektől –, nem is tudjuk, hogy van csontunk.
Gyerekkorban kevesebb mint két év alatt a teljes csontállományunk megújul. A harmincas évek közepétől lassan elkezd a csontmennyiségünk csökkenni.  Képzeljük el a csontot úgy, mint egy bankot: minél többet teszünk be fiatalkorban, annál többet vehetünk ki később. Nézzünk körül a családban, ha az idősebb nők bottal járnak, és hajlott a hátuk, akkor nem kezdhetjük el eléggé időben a csontok karbantartását.

Fontos csontos adatok:

A szervezetünkben lévő mintegy 1-2 kg kálcium 98 százaléka a csontokban található.  A nők csonttömegük legnagyobb részét a klimax idején vesztik el. A csontritkulás elsősorban a rugalmas üreges csontokat, a gerincet, a csuklót és a bokát érinti.  A csont maga is egy dinamikusan változó rendszer. A csontfaló sejtek (osteoclastok) kis területeken lebontják, majd a csontépítők (osteoblastok) újraépítik. Nem mindegy, hogy a két folyamat aránya milyen. 40 éves kor körül elkezd csökkenni az ösztrogénszint. Az osteoblastok felszínén rengeteg az ösztrogénérzékelő receptor. Ha nincs elég, akkor a csontépítés/lebontás folyamatában a csontlebontás lesz erősebb. Ösztrogén hiányában megnő a kálcium kivonása is a csontokból, mert érzékenyebb lesz a csont a mellékpajzsmirigy parathormon hormonjára (ez a kálcium háztartásért is felelős).

Végre egy dolog, ahol előny a kerekded, de nem elhízott alkat!!

A csontritkulás kialakulásában szerepet játszik a testsúly is, vagyis a testzsír-százalék. Az ösztrogén mennyisége, mivel zsírsejtekben raktározódik, összefüggésben van a testzsír mennyiségével. Ha nincs elég zsír, nem lesz elég ösztrogén nemi hormon, ami – úgy nem mellékesen – felelős a szép bőrért, hajért és a megfelelő nyálkahártyákért is.

A drasztikus fogyókúra felboríthatja a menstruációs ciklust is, mert ösztrogén hiányában nincs tüszőérés, és ezért nem termelődik progeszteron hormon sem.  A szervezetben, mint egy finom biokibernetikus rendszerben, minden mindennel összefügg.

A csontvelő gazdag zsírsejtekben. Ha ez az arány megfelelő, akkor az ösztrogénben gazdag környezet megakadályozza a csont lebontását. Különösen veszélyeztetettek ezért csontritkulás szempontból azok, akik egész életükben fogyókúráztak (pl. táncosnők) vagy anorexiában szenvedtek. A dohányzó nők esélye is nagyobb a csontritkulásra. Miért? A dohányzás felgyorsítja az anyagcserét, és csökkenti az étvágyat. Felgyorsítja a májban az ösztrogén hormon lebontását, így nem lesz elegendő hormon. A dohányzás a vér oxigénellátását is csökkenti: a csontok és a bőr egészsége szempontjából a megfelelő mennyiségű oxigén elengedhetetlen.

Fontos az étkezés is

Ha nincs elég kálciumbevitel, a kálciumháztartásért is felelős mellékpajzsmirigy-hormon (parathormon) elkezdi a kálcium kivonását a csontokból. Ezért fontos a megfelelő mennyiségű kálcium. Úgy 1200 mg naponta. (10 dkg kemény sajt kb. 600-800 mg kálciumot tartalmaz, vegáknak a mák a legjobb) A D- vitamin, ez az olcsó csodaszer, segíti a felszívódást, A szénsavas foszfortartalmú üdítő tilos, a koffein- és alkoholfogyasztást minimálisra kell csökkenteni.

A kálciumsók homeopátiás formája elősegíti a kálcium beépülését, de önmagában nem pótolja az elvesztett kálciummennyiséget. Fontos az étrend!

A 3 fő homeopátiás kálciumsó:

  • Calcium carbonicum
  • Calcium phosphoricum
  • Calcium fluoratum

Mozgás

A mozgás kétféle szempontból is hasznos. A saját teljes testsúlyunk mozgatása (futás, tánc) fokozza a csontsűrűséget, az ellenállással végzett mozgás (pl súlyokkal edzés) pedig a csontokat támogató vázizimzatot erősíti. A mozgás a rugalmasságot is fokozza, és megfelelő oxigénellátást biztosít.

A változó kor problémáinak természetes kezeléséről a letölthető ingyenes e-könyvben olvashatsz.

forrás: homeomami.blog.hu