A túl sok agyalás az egészségedet veszélyezteti - 4 lépéssel könnyíthetsz a terheken

Szabó Erzsébet
Írta: ,
A túl sok agyalás az egészségedet veszélyezteti - 4 lépéssel könnyíthetsz a terheken

Kép forrása: unsplash.com

Te is hajlamos vagy túlagyalni a dolgokat? Nagyon sokan járnak hozzád hasonló cipőben, hiszen - ahogy nekem is, – a többségnek vannak olyan lelki terhei, amiket még évek, évtizedek után is magával cipel. Jó lenne önállóan lerakni ezeket a sérüléseket, de sokszor szakember segítségéhez kell folyamodni, különösen akkor, ha az agyalás mindennapossá válik, hiszen ez már a testi és a lelki egészségedet is veszélyezteti.

Ha még nem ennyire vészes a helyzet, akkor viszont jöhet az alábbi négy lépés, amikkel egy kicsit könnyíthetsz a terheiden!

Miért kell változtatnod?

A túl sok agyalás automatikusan aggódással jár, ami stresszhelyzetbe kényszeríti a szervezetedet – a stressz negatív és káros hatásait pedig aligha kell ecsetelni. Mindenki másként reagál a stresszre: én például nem tudok enni, még rosszabbul alszom és – valószínű ezek következtében – figyelmetlenné, türelmetlenné válok. Ez rövid ideig sem túl kellemes érzés, de heteken, hónapokon keresztül gyakorlatilag elviselhetetlen lehet. Pedig, ha túl sokat agyalsz, akkor sajnos számolnod kell azzal, hogy állandósulnak a különféle tünetek, amik hormonális szinten is mérhetőek.

Stressz hatására olyan hormonokat állít elő a szervezetünk, amelyek egyfajta állandó készenlétet biztosítanak. Ez rövidtávon előny és életmentő lehet, de hosszútávon kimeríti a testet.

A folytonos agyalás az életvezetést tekintve is hátrányos, hiszen megakadályozza az előrejutásodat, frusztrációt, szorongást okoz, ront a koncentrációs képességeiden, ami nem utolsó sorban balesetveszélyes helyzeteket teremthet.

1. Tereld el a figyelmedet!

A problémát nem oldja meg, de ideiglenesen nagyon sokat segít a figyelemelterelés. Ahogy a stresszre adott válaszreakciókban sem mindig vagyunk egyformák, nem ugyanúgy vezetjük le a feszültséget sem. 

Nekem a legjobban a kemény edzés vált be. Bár fizikálisan lemerít, utána mégis úgy érzem, hogy tisztább fejjel és türelmesebben tudok gondolkozni és jobb döntéseket sikerül meghoznom. Ha pedig olyan gond merül fel, amire nincs ráhatásom, azt is jóval könnyebben el tudom fogadni a sportot követően.

Persze nem csak a mozgás lehet alternatíva, sokaknak segít az alvás, egy relaxáló fürdő, vagy éppen más figyelemelterelő program, például a főzés. Ami biztos, érdemes olyan tevékenységhez nyúlni, ami nem igazán okoz káros függőséget hosszútávon. A vásárlás például alkalmanként nagyon hatékony figyelemelterelő, de nem tanácsos állandóan ezt a lehetőséget választanod. Ugyanez érvényes a cukrászdalátogatásra is… 

2. Tanulj meg lazítani!

Ha nagyon stresszes az életed, és szinte állandóan agyalsz, szorongasz valamin, akkor minél előbb javasolt, hogy elsajátíts valamilyen relaxáló technikát. Érdemes átpörgetned, milyen tréningek közül válogathatsz, majd kiválasztani azt, ami számodra leginkább testhezálló, és nem csak a testedet, hanem egyúttal az elmédet is segíti.

Ugyan az interneten is elérhető számos relaxáló módszer, és ezek valóban hatékonyak, akiknek igazán szükségük lenne a gyakorlásukra, azok általában nem elég türelmesek a megtanulásukhoz.

Emiatt is jó ötlet tréningre járni, ami sokszor csak pár alkalom, viszont a tanultakat már jóval szakszerűbben alkalmazhatod, és többségüket bárhol, bármikor bevetheted.

3. Tudatosítsd magadban a problémát

A probléma megoldása mindig azzal kezdődik, hogy tudatosítjuk magunkban a jelenlétét: először fel kell ismernünk ahhoz, hogy bármilyen lépéseket megtehessünk a változás érdekében. Az agyalással ugyanakkor az a gond, hogy jellemző módon olyan problémára koncentrálódik, amit nem igazán tudunk megoldani. Ekkor viszont azt kell végigrágnod magadban, hogy érdemes-e olyan gonddal kitöltened a napjaidat, amire nincs ráhatásod?

Ez így meglehetősen leegyszerűsített verziónak hangzik, de a problémák tényleg ennyire egyszerűek. Amit befolyásolni tudunk annak érdekében, hogy jobb irányba haladjon az életünk, azt befolyásolnunk is kell, amin viszont nem tudunk változtatni, azt el kell engednünk.

4. Nem kell mindennek tökéletesnek lennie

Ebben a perfekcionista világban szinte belénk nevelik, hogy mindig mindenben legyünk tökéletesek. Ez azonban semmi máshoz nem vezet, mint túlhajszoltsághoz és belső feszültséghez, miközben sosem tudjuk megélni a jelen pillanatait. Ezen a téren még nekem is nagyon sok tanulnivalóm akad, de egyre könnyebben el tudom fogadni a saját, és úgy általában az életem tökéletlenségeit.

Egyenesen ironikus, de mióta így állok a dolgokhoz, azóta érzem igazán, mennyire rendben van körülöttem minden.

Persze a valóságban ott vannak a nehézségek és a kihívások, de nem akadályokként, hanem feladatokként tekintek rájuk. Az agyalás megszüntetésében is rengeteget segít, ha kicsit egyszerűsítünk az életünkön és szét tudjuk választani, mik a saját elvárásaink és mik azok, amiket a környezetünk próbál ránk kényszeríteni.

Képek forrása:massonforstock/Depositphotos.comGoodluz/Depositphotos.com