5 baljós jel, hogy többet kellene mozognod - az egészséged érdekében!

Írta: ,

A rendszeres aktív testmozgás nélkülözhetetlen eszközt jelent a fogyáshoz és egészségünk megőrzéséhez. Bár a munkával teli mindennapok, a családi és baráti kötelezettségeink közepette könnyű kifogásokat találni az edzés mellőzésére, nem érdemes elhanyagolnod a testedet, hiszen a mozgásszegény életmód hosszú távon súlyos következményekkel járhat! A most következő „tünetek” arra figyelmeztethetnek, hogy ideje nagyobb hangsúlyt fektetned a sportra!

1/5 Állandóan fáradt vagy

Ha a megfelelő táplálkozás és nyolc óra alvás mellett is állandóan fáradtnak érzed magad, netán nehezen tudsz koncentrálni a munkahelyeden, elképzelhető, hogy testmozgás hiánya áll a probléma háttérében. Talán elsőre ellentmondásnak tűnhet, de az edzés valóban segíthet, hogy több energiád legyen napközben!

A Journal Psychotherapy and Psychosomatics című tudományos folyóirat 2008-as számában megjelent kutatás szerint a rendszeres, alacsony intenzitású testmozgás jó hatással van az energiaszintünkre és elűzi a fáradtságot. Ez a módszer valószínűleg sokkal egészségesebb, mintha egész nap kávéval, vagy energiaitallal próbálnád ébren tartani magadat!

Fájdalmas mozdulatok Kép forrása: unsplash

2/5 Fájdalmas mozdulatok

A hát- illetve derékfájást leggyakrabban a rossz testtartás idézi elő, mely általában visszavezethető a mozgáshiány következtében kialakult gyenge hátizomzatra.  A Journal JAMA Internal Medicine című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az edzés, mozgásfajtától függetlenül, akár 25-40 százalékkal is csökkentheti a derékfájás kialakulásának kockázatát.


Így tedd helyre, amit az ülőmunka elrontott!


Az ülőmunkának köszönhetően egyébként már a fiatalokat is egyre nagyobb számban érintik a nyaki gerincrész panaszok, és a vállba, karba sugárzó fájdalmak.

A legtöbb orvos és szakértő pedig egyetért abban, hogy a mozgásszervi megbetegedések megelőzésének legjobb módja a mozgás!

3/5 Nehezen alszol el éjszaka

Nem csupán a stressz és a gyógyszerek, de a mozgásszegény életmód is közrejátszhat az alvásproblémák kialakulásában. Jeff Miller személyi edző a Functionfitness-nek adott interjújában úgy nyilatkozott, hogy azok az emberek, akik odafigyelnek a testmozgásra, jobban ki tudják magukat pihenni éjszaka, mint azok, akik egyáltalán nem sportolnak.

Ezt az állítást pedig a Northwestern University kutatói is megerősítették, hiszen rámutattak, hogy a rendszeres edzés javíthat az alvásminőségen, és megoldást jelenthet a krónikus álmatlanságra.

4/5 Folyton éhes vagy

Meglepő, de igaz: az inaktív életmód állandó éhségérzet és a kielégíthetetlen évágyat eredményezhet. A fáradt, lomha test ugyanis még több ghrelint, vagyis éhséghormon termel, mely fokozza az étvágyat.

Egyes kutatók szerint az edzés bizonyos esetekben természetes étvágycsökkentőként működik. Az American Physiological Society című folyóiratban megjelent 2008-as tanulmány szerint az aerob típusú mozgásfajták hatására csökkenhet a ghrelin hormon mennyisége, és megemelkedhet az étvágycsökkentő hatásáról ismert YY-peptid nevű hormon koncentrációja a szervezetben.

5/5 Stressz és depresszió

A sport fontos szerepet játszik hangulatunk szabályozásában, ezért ha ok nélkül szomorúnak, dühösnek, netán feszültnek érzed magad, könnyen elképzelhető, hogy a mozgásszegény életmód áll a háttérben.

A Harvard Health Publications egy 2009-es cikke szerint a testmozgás hatékony eszközt jelenthet a rossz hangulat, illetve a depresszió ellen azáltal, hogy növeli az endorfinok mennyiségét a szervezetben. De ugyanez igaz a stressz okozta tünetekre is! A Carnegie Mellon University kutatása bebizonyította, hogy a heti háromszori 20-30 perces mozgás segíthet jelentősen csökkenteni a szorongás mértékét