5 biztos jel, hogy többet eszel a kelleténél - Még ma változtass!

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Amióta megváltoztattam az étrendemet, alaposan megváltozott a hozzáállásom is az ételekhez. Ehhez hozzátartozik, hogy nem aggódom a túlevés, a kalóriák miatt, de nem volt ez mindig így… Amikor még én is szénhidrátcsökkentetten étkeztem, állandó harcot vívtam az éhségérzet és a kívánósság között, és sokszor az lebegett a szemem előtt, hogy mennyivel kevesebbet ehetek később, ha most engedek a csábításnak.

Nem csak tudatosan ehetünk azonban többet a kelleténél, sokszor szinte észre sem vesszük, miért szedjük fel a kilókat…

1. Nagyon sok mindent eszel egyszerre

Az ember kíváncsi, és különösen könnyen vezethető akkor, ha ez a kíváncsiság az ízleléssel is összekapcsolódik. Ez az oka annak, hogy minél több féle íz kerül a tányérodra, annál többet fogsz enni: egyszerűen mindent meg akarsz kóstolni. Emiatt veszélyesek azok az összejövetelek, amiken nagyon sokféle nassolnivaló, édesség, mártogatós, stb. van és bizony azok a fogások is potenciális kalóriabombák, amiket számos alapanyagból válogattál össze.

A változatosság persze jó dolog és fontos része az egészséges táplálkozásnak, de a felmérések alapján jobban jársz az egyszerűséggel – legalábbis, ha a fogyás a célod.

Egyfajta ízvilágból egyszerűen kevesebbet eszünk, mert rövid időn belül unalmassá válik. Ezzel szemben, ha mindig új és új ízeket érzünk meg, sokkal többet vagyunk képesek enni.

2. Nagy kiszerelésű nassolnivalókat veszel

A legjobb praktika a nassolás ellen az, ha egyszerűen nem tartasz otthon „bűnös” falatokat, de azért kevés olyan sziklaszilárd akaratú ember van, aki sosem csábul el egy kis ropogtatnivalóra. Nos, ebben az esetben te is jobban jársz, ha legalább az otthon levő nassolnivalók számát alaposan lecsökkented, illetve sosem választod a családi kiszerelést – nem, még akkor sem, ha az jóval olcsóbb!

Az emberek túlnyomó többsége nem tud megállni a nassolással egészen addig, míg a zacskó ki nem ürül. Ebben részben az ízfokozók, részben a szokások befolyásolnak minket, de az biztos, hogy egyszerűen nem éri meg nagy adagokat otthon tartani. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy „ez az egy falat még nem számít”, aminek a vége az szokott lenni, hogy a teljes adagot eltüntetjük. 

3. Túlsúlyos társaságban étkezel

Egy felmérés alapján rendszeresen többet ettek azok, akik súlyfelesleggel küzdő emberek társaságában ettek.

Az már sokszor kiderült, hogy bár a genetika is számít, inkább csak kb. 20%-ban befolyásolja a testsúlyunkat az, ami örököltünk, a többi a szokásainkon múlik.

Nem meglepő tehát, hogy olyan társaságban, ahol mindenki jóízűen és sokat eszik, a karcsúbb emberek is könnyebben elcsábulnak és alaposabban feltankolnak. Nem kell persze száműznöd a telt kollégáidat az ebéd során, de próbálj tudatosan ügyelni arra, hogy az általuk elfogyasztott minőség és mennyiség ne befolyásolja a te étvágyadat – illetve ne rendszeresen.

Kép: DanGubic/depositphotos.com

4. Nagyon teletömöd a tányérodat

Gyerekként szinte belénk verték, hogy ami a tányérunkra kerül, azt meg is kell ennünk, és ennek a legtöbb felnőtt a későbbiek során eleget is tesz. Bár a szándék jó, és a pazarlásnak kíván véget vetni, a végeredmény sokszor az elhízás. Ennek oka részben az, hogy a tányérjaink mérete alaposan megnőtt az utóbbi időben – ez tehát az első dolog, amin érdemes változtatni.

A második, hasonlóan lényeges tényező, hogy a felnőttek valóban szinte mindig megeszik azt, amit maguk elé tesznek, a mértékkel azonban hajlamosak túlzásba esni.

Sokszor alábecsüljük a kalóriákat és adagokat, aminek könnyen túlevés és hízás a vége. Mi a megoldás? Szedj inkább többször keveset, és feltétlenül kisebb tányérra!

5. Sok apró finomságot vásárolsz

Ami kisméretű, arra hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mintha ott se lenne – kis túlzással persze. Készült már azonban kutatás arra vonatokozóan, hogy az emberek automatikusan többet esznek abból, ami kicsi, mint abból, ami nagy, tehát a tányérodra tett alapanyagok mérete is befolyásolja azt, mennyit szedsz belőle magadnak. Persze, nem lehet mindenre ilyen részletekbe menően odafigyelni és nem is kell, de nem árt, ha például a cukrászdában eszedbe jut ez a megfigyelés.

A legtöbbször kevesebb kalóriával megúszunk egy étkezést akkor, ha inkább egy nagyobb süteményt választunk, mintha két-három kisebb édesség mellett voksolunk. 

Kép: VadimVasenin/depositphotos.com

Fókuszban

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!