Természetes vitaminforrások, melyekkel felkészítheted az immunrendszered az őszre

Írta: ,

Az ősszel együtt a megfázásos időszak is kezdetét veszi, amire leginkább úgy tudsz felkészülni, ha immunrendszeredet is megedzed. A legfontosabb, hogy feltankolj a megfelelő vitaminokból és nyomelemekből. Ehhez nem kell rengeteg multivitamin-kapszulát beszedned, hiszen természetes forrásokból is beviheted a szükséges anyagokat!

Zsírban oldódó vitaminok Kép forrása: damndelicious.net

1/4 Zsírban oldódó vitaminok

A zsírban oldódó vitaminokat a szervezetünk tárolni tudja zsírszöveteinkben és a májunkban, ezért nem is igazán ajánlott vitamin-kapszula formában beszedni őket, hiszen könnyen túl is lehet adagolni. Az viszont fontos, hogy a napi táplálkozás során eleget vigyünk be belőlük a szervezetünkbe, hogy ne lépjen fel hiányállapot sem. A zsírban oldódó vitaminok az A-, D-, E- és K-vitaminok. Az A-vitaminra elsősorban úgy szoktak tekinteni, mint az ép látásért felelős vitaminunk, melynek legfontosabb előanyaga a béta-karotin. Kiegyensúlyozott gabona-, tojás- és halfogyasztással a megfelelő mennyiséget be tudjuk juttatni a szervezetünkbe, de a hatékony felhasználás érdekében előanyagaira is szükség van, melyek a spenótban, valamint a narancssárga zöldségekben és gyümölcsökben (sárgabarack, sütőtök, sárgarépa) találhatóak meg.

D-, E-, K-vitaminok Kép forrása: damndelicious.net

2/4 D-, E-, K-vitaminok

A D-vitamin egyike azoknak a vitaminoknak, melyeket a szervezetünk is elő tud állítani, ehhez csupán napi 10-20 perc napfényen töltött időre van szükségünk. Ősszel és télen azonban szükséges a táplálkozással felvenni ezt a vitamint, amelyhez tojássárgáját és olajos halakat tanácsos fogyasztani, de a zabpehely is kiváló forrása ennek a vitaminnak, amely segít megelőzni egyes rákbetegségek kialakulását.

Az E-vitamint hidratáló tulajdonsága miatt ismerheted, hiszen rengeteg arckrémbe teszik, de magas antioxidáns tartalommal is bír, és fogyasztásával megelőzhető a szívbetegség. Elsődlegesen hidegen sajtolt növényi olajokból juttathatod a szervezetbe, mint a tökmag- vagy az olívaolaj, de a mandulában és a brokkoliban is megtalálod. A K-vitaminnak főként a véralvadásban van szerepe, de nélküle a sejtek sem tudnak megfelelően növekedni. Beviteléhez zöld teát, illetve sötétzöld leveles zöldségeket célszerű fogyasztani.

B-vitaminok Kép forrása: diyrally.com

3/4 B-vitaminok

A B-vitaminok a vízben oldódó vitaminok között szerepelnek, ami azt jelenti, hogy nem tudja sokáig tárolni őket a szervezetünk, ezért napi szinten pótolnunk kell a bevitelüket. Ebbe a vitamincsaládba tartozik a B1, B2, B3, B5, B6 és a B12, melyek hatással vannak az idegrendszer, a bőr, a szem, a máj és a haj egészségére, de a megfelelő agyműködéshez is elengedhetetlenek, és energiatermelő funkcióval is bírnak.

A B1-vitamint olajos magvakból tudod a szervezetedbe juttatni, mint a dió, a mogyoró vagy a kesu, a B2-t gabonafélékből, a B3-at nyers zöldségek, zöldséglevek – különösen a karalábé – fogyasztásával, a B5-öt naranccsal, búzacsírával és olajos magvakkal, a B6-ot burgonyával, káposztával és vöröshagymával, míg a B12-t barna rizzsel és szójaleticinnel.

C-vitamin Kép forrása: goodhousekeeping.com

4/4 C-vitamin

A nátha fő szezonjában a C-vitamin fogyasztása kiemelten fontos, amelyet sokan vitamintablettával próbálnak pótolni, de a szervezet azt csak akkor tudja hasznosítani, ha mellé természetes C-vitamint is fogyasztunk.

A C-vitamin elsősorban a savanyú zöldségekben és gyümölcsökben található meg, mint a citrom, a narancs, a grapefruit, a zöldpaprika vagy a savanyú káposzta, de néhány éve robbant be a köztudatba az acerola is, mint szuper C-vitamin-forrás. Az immunerősítés mellett olyan betegségektől is véd, mint a magas koleszterinszint, a szívbetegségek, a Parkinson-kór, vagy bizonyos rákbetegségek.