Te is ebben a pózban alszol? Ezzel a kockázattal kell számolnod

Írta: ,

Érdekes állapot az alvás: másként jár az agy, másként működik a test, és még ha megérteni talán soha nem is fogjuk a szundikálás közben bekövetkező jelenségek miértjeit, a fenomének leírásához egy kicsit közelebb kerültünk most egy Hong Kong-i tanulmánynak köszönhetően.

Ahogy alszol, úgy álmodsz

A kutatás az alvópózok és az alvás minősége közötti összefüggéseket vizsgálta. Talán az egyik legérdekesebb eredményük, hogy azok, akik a bal oldalukon alszanak, lényegesen többször szenvednek rémálmoktól, mint azok, akik a jobb oldalukon pihennek. Míg utóbbiak mindössze 14,6 százaléka számolt be kellemetlen álomképekről, a bal oldalukon alvók 40 százalékának volt kellemetlen álma. Ha mindez nem lenne elég, azok, akik a jobb oldalukon alszanak, nagyobb arányban számoltak be kellemes álmokról is, amelyek a biztonságérzethez, örömhöz kapcsolódtak.

Azok viszont, akik a hasukon fekve szeretnek aludni, többször éltek át erotikus álmokat – érdekes a kutatók magyarázata, akik szerint ez talán azért lehet, mert ebben a helyzeten nehezebb lélegezni, és a kicsit kevesebb oxigént az agy úgy értékelheti, mintha valaki szorítana téged – hát szerintünk nem ez a valaha volt legerotikusabb gondolat, de mit tudunk mi az álmodó agyhoz képest!

A jelenség arra viszont jó magyarázatnak tűnik, hogy miért érzik alvás, illetve álmodás közben a hason fekvők többször azt, hogy nem tudnak mozdulni, le vannak kötözve, vagy más módon vannak korlátozva a szabadságukban. A hason fekvők körében egyébként gyakoribb az erotománia nevű jelenség is, amikor az álmodó azt gondolja, hogy van egy titkos rajongója, aki sokszor egy híres személyiség.

A kutatók szerint egyébként mindez azt jelenti, hogy bizonyíthatóan van összefüggés az álmok és a testhelyzet között, és hogy az agy alvás közben sem „kapcsol le” teljesen, azaz válik el a külső világtól, hanem hatnak rá bizonyos stimulációk, amelyek aztán az álmaid alakulására is hatással lesznek. (Csak halkan jegyezzük meg, hogy aki hitte már azt, hogy éppen egy buliban táncol a kedvenc számára, aztán rájött, hogy az ágyában fekszik, és a telefonja csörög mellette az új csengőhangon, az ezt azért különösebb kutatómunka nélkül is sejthette.)

Hogy érdemes akkor aludni?

A rendszeres, zavaró álmoknak valószínűleg sokkal összetettebb az oka, minthogy azt pusztán megváltoztathasd azzal, hogy a másik oldaladra fordulsz, de ha így is tudsz aludni, a dolog megér egy próbát. A legfontosabb azonban a pihentető, nyugodt, mély alvás, így a legjobb, ha olyan pózban alszol, ahogyan azt te magad kényelmesnek érzed.

Ha valami mégis zavar az alvásban, esetleg tényleg kellemetlen álmok kínoznak, akkor mindenképpen érdemes szakorvosi segítséget kérni, hiszen ugyan álmodozni néha jó, az egészséged szempontjából mégis az a legszerencsésebb, ha rendesen ki tudod pihenni magadat.