Stressz, fejfájás és túlevés? Így hat otthonod az egészségedre

Írta: ,

Odafigyelsz a kiegyensúlyozott táplálkozásra és a rendszeres mozgásra, valami mégsem stimmel? Lehet, hogy a lakásban rejtőzik a hiba, hiszen többek között a világítás és a falak színe is beavatkozhat a szervezeted működésébe.

Feszültség a falak miatt

1/5 Feszültség a falak miatt

A narancssárga és a piros fal növeli a stresszhormonok szintjét a brit NHS egészségbiztosító állásfoglalása szerint.

Az összefüggés hátterében az állhat, hogy ezek az árnyalatok a gyulladt bőrt juttatják eszünkbe, mellyel automatikus reakciót indítanak el már tudati szinten.


Döbbenet! Nézd meg, hogyan hat a stressz a testedre


A színeknek azonban jótékony hatásuk is lehet, hiszen a világos falak hozzájárulnak az agyműködés serkentéséhez. Szakértői állásfoglalás alapján a konyhában a fehér a nyerő, míg a hálószobában a kék nyugtat meg.

Sőt, pikáns tény, hogy akik kék hálószobában alszanak, aktívabb szexuális életet élnek, mint akik például bézs vagy szürke falak között hajtják álomra a fejüket.

Közel a nagyképernyős tévé

2/5 Közel a nagyképernyős tévé

A televíziók kijelzőjének mérete többszörösére nőtt az utóbbi évtizedekben – ám a köztudatba nem került be, hogy ennek megfelelően át is kell rendezni a belső tereket.

Nyilvánvaló ugyanis, hogy a nagyobb képernyőt távolabbról esik jól nézni.

82 cm körüli képátló esetén például legalább 1,2 m-re kell ülnöd a készüléktől, különben extra terhelésnek teszed ki a szemed, amivel sokszorosára növekszik a krónikus fejfájás veszélye.

A lehető legjobb, ha legalább 2-3 méternyire el tudsz távolodni a tévétől, mert ezáltal többet pihenhet a szemed.

Sokat segít még, ha nem teljesen sötét szobában, hanem valamilyen tompa fényforrás mellett tévézel.

Egy tér a jobb memóriáért

3/5 Egy tér a jobb memóriáért

Az egyesült államokbeli Notre Dame-i Egyetem munkatársai kimutatták, hogy egy ajtón kilépve automatikusan törlődik a rövidtávú memóriád nagy része.

Normális esetben ez fel sem tűnik, hiszen segít arra összpontosítani, hogy mi történik az új helyszínen – alapos evolúciós oka van tehát a jelenségnek.

Ha azonban szeretnél minden eddiginél élesebb emlékezőképességet, vagy lakik veled valaki, aki korából vagy egy betegségből adódóan hanyatló memóriával küzd, érdemes meggondolnod az „egyterűsítést”, tehát a helyiségek ajtó nélküli egybenyitását.

Ne legyen szem előtt az ital!

4/5 Ne legyen szem előtt az ital!

Azok, akik egy kocsma 1 kilométeres körzetében laknak, 13%-kal nagyobb eséllyel lesznek alkoholisták – mutattak rá a finn foglalkozás-egészségügyi hivatal szakértői.

Ez azt jelenti, hogy az italozás puszta lehetősége is bűnbe vihet, mert egyfajta „kondicionált választ”, azaz feltételes reflexet vált ki az agyban.

Ezt támasztja alá, hogy az amerikai Cornell Egyetem munkatársai szerint kétszer szívesebben isznak bort azok, akiknél otthon az üveg szem előtt van.

Ennek fényében nem biztos, hogy érdemes látványosan felvonultatnod a szeszkészletet a polcon…

Sötétítővel a karcsúságért

5/5 Sötétítővel a karcsúságért

A vékony sötétítőfüggöny és az utcai lámpa kombinációja jelentősen megnöveli az elhízás kockázatát – állítja a brit rákkutató intézet.

A vizsgálat szerint ugyanis azon nők derékbősége nagyobb volt, akiknél a hálószobaablak elé függesztett sötétítőn átsejlett a külső mesterséges fény.

Ez aligha meglepő annak a tudatában, hogy az Ohiói Állami Egyetem tudósai egérkísérletek során bebizonyították: a fényben alvó állatok másfélszer akkora eséllyel híznak el, mint ugyanannyi kalóriát fogyasztó, ám sötétben pihenő társaik.

Feltételezések szerint a fény felborítja a szervezet belső órájának működését, ennélfogva az anyagcserét is.

A te otthonodban melyik probléma áll fenn az említettek közül?