Sóhiányod van? Ezekben a helyzetekben extra sóra van szükséged!

Írta: ,

A szervezeted normális működéséhez sóra van szükség, és bár ez kevésbé van fókuszban a köztudatban, mint a cukorfogyasztás, mégis nagyon fontos figyelni rá. Meg kell találni a középutat a túlfogyasztás és az alulfogyasztás között, ami nem könnyű feladat. Lássuk, melyek azok a tünetek, amikor a szervezeted azt próbálja jelezni, hogy több sóra lenne szükséged és melyek azok a szituációk, amikben különösen figyelned kell erre!

Sóhiány Kép forrása: au.billabong.com

1/5 Sóhiány

A só a szervezetben létfontosságú szerepet tölt be, hiszen ez szabályozza a testnedvek egyensúlyát, ezzel együtt a növekedésben és a reprodukcióban is nagy jelentősége van.

Lehet, hogy nem is tudsz róla, pedig van néhány jel, ami egyértelműen arra utal, hogy több sóra lenne szükséged, például, ha folyamatosan szomjasnak érzed magad (érdekes, hogy a túlzott sófogyasztástól is ugyanez a tüneted van), ha hirtelen elkezd szorítani a gyűrűd az ujjadon, ha hasogat a fejed vagy ha gyakran kell indokolatlanul a mosdóba járnod.

Ezekben az esetekben lehet, hogy kifejezetten kívánod is a sós ételeket, ilyenkor valójában gyors nátrium pótlásra van szükséged.

Intenzív edzésterv alatt Kép forrása: wheretoget.it

2/5 Intenzív edzésterv alatt

Ha olyan intenzív mozgást végzel, ami egy alkalommal egy órás vagy annál hosszabb, akkor mindenképp figyelned kell a megfelelő sómennyiség bevitelére.

Ha edzés közben úgy érzed, hogy egyik pillanatról a másikra gyenge lettél, szédülsz vagy rosszul vagy, akkor egy sós snack biztosan segíteni fog, ugyanis valószínűleg a só mennyisége csökkent le hirtelen a testedben.

Tipp: Soha ne menj úgy edzeni, hogy órákkal előtte már nem ettél semmit és a testmozgás után is ügyelj arra, hogy időben visszapótold a kiürített energiaraktárakat!

Legyen mindig a táskádban egy csomag sózott magkeverék vagy valami teljes kiőrlésű ropogtatnivaló, így biztosan elkerülheted a rosszullétet!

Meleg hónapokban Kép forrása: au.billabong.com

3/5 Meleg hónapokban

Biztosan észrevetted már, hogy edzés közben vagy amikor nagyon meleged van, akkor jobban izzadsz, aminek sós íze lehet.

Ha a nyári hónapokban vagy a hirtelen nagy melegben szédülni kezdesz, kiszökik a vér a fejedből vagy hirtelen megszomjazol, akkor érdemes egy kis sót szórni az üdítődbe, az ugyanis gyorsan helyreállítja majd a panaszaidat!

Persze egy pohár tiszta víz és egy sós snack is segít, így a legjobb, ha ezek mindig vannak a táskádban!

Ilyenkor érdemes legalább másfélszer vagy kétszer annyi folyadékot bevinned, mint máskor, hogy a szervezeted ne billenjen ki az egyensúlyából!

Vizelethajtó gyógyszerek szedésekor Kép forrása: abalancingpeach.com

4/5 Vizelethajtó gyógyszerek szedésekor

Néhány gyógyszer mellékhatásaként jelentkezhet, hogy az ásványi anyagok egyensúlya felborul a szervezetedben.

A túl sok és a túl kevés sós étel is problémákat okozhat, hiszen az egészséges állapot mindig az egyensúlyban keresendő.

Tipp: A túlsózott snackek és chipsek helyett inkább fogyassz sütőben megsütött és egyénileg fűszerezett édeskrumplit, fekete olívabogyót, sós magvakat, különböző sózott sajtféléket (például feta sajtot) vagy házi készítésű zöldségchipseket, így biztosan megfelelő mennyiségű sót viszel majd be és egészségesebben és változatosabban is étkezhetsz!

Mentálisan igénybevett időszakban Kép forrása: annapolisandcompany.com

5/5 Mentálisan igénybevett időszakban

Elsőre túlságosan jól hangzik, hogy a sóbevitel összefüggésben lehet az agyműködéssel, hiszen, ha egy nagyobb prezentáció, vizsga vagy felkészülési időszak előtt állsz, könnyű lenne egy jó adag chipset beverni és máris jobban működnének az agysejtjeid.

Ha nem is teljesen így van, azt kimutatták, hogy egy kis extra sómennyiség időlegesen növelheti az agyi kapacitást, idősebb korban pedig javasolt is egy kicsit sósabb étrendre áttérni, hogy az agyi működések ne lassuljanak.