A sikeres emberek tudják irányítani a figyelmüket! Fókuszálási technikák

Írta: ,

Ó, ha annyi Forintunk lehetne, ahányszor ránk szóltak már életünkben amiatt, mert elkalandoztunk egy kicsit – a legelső élmények az óvodában-iskolában érnek minket, de szinte az egész életünket végigkíséri a fókuszálás fogalma. Ma már annyira nehéz -néha tényleg szinte lehetetlen- egy dologra figyelni, hogy a végén hiába dolgozunk és szakadunk szét, az lesz csak igazán sikeres, aki ezt az egy skilljét tökéletesen tudja működtetni.

Van egy jó hírem: a figyelem összpontosítása bár nem egyszerű, meglehetősen gyakorlatias és könnyen elsajátítható tevékenység! Nemcsak jobb tanuló, sikeresebb dolgozó és -most figyelj- szenvedélyesebb szerető lehetsz, de még az általános jólléted is sokat javulhat, ha megtanulsz rendesen fókuszálni. Mutatjuk is, hogy kell!

Javítsd a szellemi kondid!

Bizony, nemcsak az izmaidnak van szüksége rendszeres edzésre és megfelelő tápanyagokra, hanem az agyadnak, így a figyelemért felelős agyi központodnak is – eddz minden nap! Ne csodálkozz, ha hirtelen elég gyengének találod majd a ‘figyelemkondid’, hiszen ha évek óta csapongsz a naptárad, a laptopod, a kollégáid, a gyerekek, a mindennapi teendők, az okostelód és tévé között, elképesztően nagy kihívás lesz akár csak húsz percen keresztül egyetlenegy dologra koncentrálnod.

Fejleszd magad! Határozd el, hogy mától minden nap 20-30 percen keresztül lenémított telefonnal, kikapcsolt tévével fókuszálsz majd egy dologra.

Ez lehet olvasás, naplóírás, főzés, munkahelyi feladatok – mindegy, mi is az, csak hagyd, hogy elkapjon a flow és növeld észrevétlenül a figyelem-állóképességedet! Minél többet gyakorolsz, annál koncentráltabb leszel - egy pár hét után már észrevétlenül fókuszálsz majd.

Kép forrása: gaudilab/depositphotos.com

Meditálj!

Nemcsak a stresszoldás, a könnyebb létezés és az idegeid megnyugtatása végett fontos, hogy elsajátíts egy neked szimpatikus meditációs technikát, hanem a fókuszálási képességeid miatt is!

Ha nem szeretnél rengeteg időt törökülésre és légzésgyakorlatokra áldozni, kezdd azzal, hogy reggel, közvetlenül ébredés után felülsz az ágyban, kihúzod magad, csinálsz pár karkörzést és anélkül, hogy a napindító stresszadagodra és a kávédra gondolnál, ürítsd ki a fejed néhány mély levegővétel erejéig.

Figyeld meg: 5-6 ilyen reggel után már jobban fogod kívánni a napindító meditációt, mint a tojásrántottát! A fókuszod pedig folyamatosan fejlődik majd közben.

Olvass!

Egy szuper regény nemcsak arra való, hogy valahogy elüsd a strandon az időt - bár elég sokan hajlamosak egész évben csak nyáron olvasni, tartsd meg ősszel is a jó szokásod és szánj fél órát minden este egy izgalmas fejezetre! Kezdd azzal, hogy kikapcsolt tévé és lehalkított telefon mellett, kényelmesen az ágyadban (felülve, hogy el ne aludj) olvasol húsz percet megállás, oldalszámolgatás és beszélgetés nélkül. Ha ez simán megy, másnap fél órát olvass, aztán ötpercenként növeld az adagod – a fantáziád, a figyelem-összpontosító képességeid és az általános közérzeted is sokat fog így javulni.

Bye-bye, multitasking!

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a százfelé való figyelemelosztás, az emailek írása telefonálás közben, az üzleti telefonok főzés közben vagy az sms-írás vezetés közben időt spórol nekünk, valójában éppen a visszájára fordít mindent körülöttünk.

Olyan könnyen válhatsz stresszessé, frusztrálttá és kimerültté a multitaskingtól, hogy érdemes megfontolnod egy napi rendszerezési formát, amiben egyszerre csak egy dologgal kell foglalkoznod – neked is pihentetőbb lesz, a munkakörnyezetedben pedig átveheti a feldúlt kiabálás helyét a könnyed, relaxált hangnem!

Oszd be, hogy egy feladattal mennyit fogsz aznap foglalkozni és ne tágíts az időbeosztásodtól!

Ne feledd: nem baj, ha nemet mondasz egy feladatra, nem kell mindenkinek azonnal mindent teljesítened - nyugodtan jelentsd ki, hogy most mással foglalkozol, visszatérhettek a kérdésre egy óra múlva. Te is elégedettebb leszel, a fókusz pedig újra azon az egy tevékenységen lehet – egyszerre egy az igazi siker kulcsa.