Óvatosan azzal a rosé fröccsel, a memóriád bánhatja

Írta: ,

Hiába az alkohol az egyik legnépszerűbb legális tudatmódosító, rengeteg olyan mellékhatása lehet, amit egyáltalán nem veszünk komolyan. Ilyen például az is, hogy súlyosan ronthatja a hosszú és rövid távú memóriát is.

Az alkoholról rengeteg pro és kontra érvet lehet olvasni: tudjuk, hogy befolyásolja a bőröd állapotát, lelassítja az anyagcserédet, és még a mellrák kockázatát is megnöveli, ugyanakkor több kutatás állította már azt, hogy számos pozitív hatása is van az alkoholfogyasztásnak.

Persze, mint nagyjából a világon mindenben, itt is a mértékletesség a lényeg: ami kis mennyiségben áldás, az nagy mennyiségben átok, többek között a memóriádra is. 

Számos kutatás bebizonyította, hogy a túlzott alkoholfogyasztás a hosszú és rövid távú memóriára is hatással van, de igaz ez akkor is, ha az egyetemisták és főiskolások átlagos mindennapjait éled, és kocsmázással töltöd az estéket. A rendszeres alkoholfogyasztás ugyanis mindenkire más hatással van, és ami a haveroknak egyszerű másnap, az neked lehet, hogy hosszabb távú következmény. 

Kép forrása: sergey_causelove/depositphotos.com

Persze az gyakori, ha valakinek kihagy az agya – tegye fel a kezét, aki nem kereste még eszeveszetten a kulcsát indulás előtt, vagy felejtette el, hogy hol van a telefonja –, az alkoholfogyasztás viszont komolyan hathat a rövid távú memóriára is. Azok, akik a saját tűrőképességükhöz képest túl sok alkoholt fogyasztanak, a mindennapokban is észrevehetik, hogy egyre feledékenyebbé válnak.

A túl sok alkohol ugyanis lefoglalja azokat a receptorokat az agyadban, amelyek a rövid távú emlékek hosszabb távra betáplálásáért felelősek, így megakadályozza, hogy hosszú távú emlékek váljanak belőlük.

Ráadásul a jelenségnek komoly következményei lehetnek akkor, ha amúgy is genetikailag hajlamosabb vagy a demenciára és a hozzá köthető betegségekre: a túl sok alkohol még ronthat is a helyzeten, és előbbre hozhatja, vagy súlyosbíthatja a tüneteket.

De ne aggódj, nincs minden veszve – a legegyszerűbb módja annak, hogy visszafordítsd az alkohol hatását, az az, ha nem iszol belőle túl sokat. Az USA szabályozása szerint például heti 14 egység (egy egység 10 milliliter tiszta alkoholt takar) a még megengedhető, és az a legjobb, ha ezt egyenletesen eloszlatod a hét napjai között, tehát nem csinálsz igazán „ereszd el a hajam" bulikat. Legalább is nem túl gyakran.