Őszi vitaminpótlás – nem csak iskolakezdőknek

Írta: ,

A nyári szünet és szabadságok utáni lendület ellenére hamar jelentkezhet az immunrendszer őszi legyengülése, ezért ebben az időszakban mindenki igényli a vitaminpótlást. Most megmutatjuk, mely zöldségek és gyümölcsök fogyasztására érdemes különösen odafigyelned az évszakváltáskor!

A-vitamin a szemekért Kép forrása: shopruche.com

1/5 A-vitamin a szemekért

Ősszel korábban sötétedik, de a házi feladat (vagy az otthonra maradt beszámolók) megírása sokszor az estébe nyúlik. Az A-vitamin fontos szerepet játszik a látószövetek felépítésében, amik segítik a tisztán látást szürkület idején is.

A sárgarépa rengeteg A-vitamint tartalmaz, emellett fertőtlenítő és gyulladásgátló hatása is van. Antioxidáns tartalmának köszönhetően napi fogyasztása csodákra képes!

C-vitamin az egészséges immunrendszerét Kép forrása: houseoftreats.org

2/5 C-vitamin az egészséges immunrendszerét

Tüsszögés, nátha, torokfájás már az iskola harmadik hetében, betegeskedő kollégák már az első pulcsis hetek után... Ismerős? 

Az immunrendszer a nyári időszak után sokszor nincs felkészülve a fokozott terhelésre, ezért érdemes azt még a betegség jelentkezése előtt megerősíteni. A paprika, a paradicsom, a brokkoli és a káposzta gazdag C-vitaminban.

Ősszel jobban kívánjuk a leveseket is. Ha egy igazi vitaminbombát szeretnél a megfázás ellen, főzz friss káposztalevest, ez azonnal enyhíti a betegség kezdődő tüneteit nálad és a gyerekeknél is!

D-vitamin a csontokért Kép forrása: brittanickel.tumblr.com

3/5 D-vitamin a csontokért

Az immunrendszer megerősítésén kívül ebben az időszakban nem árt gondolnunk a csontok egészségére és a jó közérzet fenntartására is. Ezekben a D-vitamin lehet segítségünkre, amit sajnos az egyre kevesebb természetes fény miatt nehezebben tudunk a szervezetünk számára biztosítani.

Az időjárással viszont nem lehet küzdeni, ezért törekednünk kell rá, hogy a táplálkozásunkkal pótoljuk a kívánt D-vitamin mennyiséget.

A friss máj, a tejtermékek, a tojás és a sárgarépa mind-mind gazdag D-vitamin források, így segítenek felvenni a harcot az ingerlékenységgel, a szorongással, sőt a csontritkulással is.

Magnézium a jó közérzetért Kép forrása: shop.nordstrom.com

4/5 Magnézium a jó közérzetért

A magnézium egész évben nélkülözhetetlen a szervezet számára, ugyanis elengedhetetlen a sejtek energiatermelő folyamataihoz.

Az idegrendszer támogatása mellett jótékony hatással bír a csontokra, biztosítja a fogak egészségét, valamint erősíti a szív-és érrendszer működését.

Szerencsére táplálkozással is pótolható, mert az olajos magvak, a spenót, a brokkoli, a kelkáposzta is tartalmaznak a napi bevitelhez szükséges mennyiséget!

E-vitamin, az alapvető antioxidáns Kép forrása: iwantitall.ru

5/5 E-vitamin, az alapvető antioxidáns

Az E-vitamin antioxidáns tulajdonsága miatt nélkülözhetetlen a szervezet számára, hiszen kiemelt szerepe van a szabad gyökök elleni küzdelemben. Amikor túl sok szabad gyök képződik – például stressz hatására vagy a mozgás hiánya, az élelmiszerekben lévő vegyszerek, esetleg a szennyezett, városi levegő miatt – és ezt a szervezet nem képes hatástalanítani, akkor fokozottan szükség van az antioxidánsok hatásra.

A kuckózósabb őszi időszakban tehát érdemes minél több antioxidánsban gazdag gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, amik segítenek helyreállítani a kimerült szervezet egyensúlyát! E-vitamint találhatsz például a hüvelyesekben, a zöld leveles zöldségekben, a búzacsírában, de a napraforgómagban, a dióban, a mandulában és a mogyoróban is!