Ezekkel az olcsó antioxidáns bombákkal el fog kerülni a megfázás

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Januárban és a februárban van a legtöbb vírusos megbetegedés, gyakoriak a járványok és a megfázások is. De miért van az, hogy egyesek szinte egész télen betegek, míg mások megfázás nélkül ússzák meg az évszakot? A kulcs az immunrendszer állapota, hiszen, ha a védekezőképességünk rendben van, akkor a baktériumok és vírusok is csak nagyon kis eséllyel tudnak támadásba lendülni. És hogy milyen olcsó antioxidánsokkal erősítheted a szervezetedet? Mutatjuk!

Antioxidáns fűszerek

A legkönnyebb, és talán legolcsóbb lehetőség az antioxidánsok bevitelére a tudatos fűszerezés. Gyakran csak az ízük miatt nyúlunk a különféle fűszer- és gyógynövényekhez, pedig nagyon sokoldalúan és mindenekelőtt célzottan lehet felhasználni őket. Hazánkban az egyik legnépszerűbb antioxidáns a fokhagyma, aminek ugyan van némi kellemetlen „mellékhatása” a leheletet illetően, de az esti órákban érdemes felhasználni az ételek készítése során.

Fontos megjegyezni, hogy az antioxidánsok, a különböző vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok mindig frissen a leghatékonyabbak.

Ezért aztán a fokhagyma is akkor fejti ki igazán a jótékony hatásait, ha nyersen használod fel. Szerencsére ez igazán könnyű: egy-egy saláta dresszinget bármikor feldobhatsz reszelt fokhagymával, de a pirítósodat is bedörzsölheted vele.

Ami a további fűszereket illeti, remek antioxidáns a hazánkban is népszerű és közkedvelt fahéj, szegfűszeg, valamint a kevésbé ismert, de annál csodálatosabb kurkuma. Ez a gyömbérfélék családjába tartozó fűszer- és gyógynövény nem csak az immunerősítésben jeleskedik, de a vizsgálatok során a máj- és vesebetegségek ellen is hatásosan lépett fel. Bizonyítottan gyulladáscsökkentő és az emésztőrendszert érintő daganatos betegségek kialakulásásnak esélyét is csökkentheti. Leginkább az indiai ételekben jellemző a használata, de gyakorlatilag bármilyen fogásba tehetsz belőle egy-egy csipettel. Izgalmassá és színessé teszi pl. a köreteket, a leveseket és a főzelékeket is.

Ezekkel az olcsó antioxidáns bombákkal el fog kerülni a megfázás

Meg kell említenünk a fűszerként egyaránt használt gyömbért is, aminek a szezonban nagyon kedvező a kilóára – tekintve, milyen kevés kell belőle a hatékonyság érdekében

A gyömbér nem csak egy hétköznapi antioxidáns: gombaölő, fekély- és vírusellenes vegyületei ugyancsak ismertek. Frissen reszelve, préselve meglehetősen csípős tud lenni, de érdemes beiktatni az étrendbe, mert akár már ez az egy alapanyag elegendő lehet ahhoz, hogy kivédd a megbetegedéseket.

Sokan felhasználják sütemények, édességek készítése során, de akadnak, akik főételekhez adják a felaprított, felcsíkozott gyömbért. Természetesen a hőkezelés a gyömbér hatékonyságát is rontja, ezért jó, ha időnként nyersen is fogyasztod. Remek immunerősítő, ha frissen facsart citromlébe gyömbért reszelsz, majd kevés őrölt fahéjjal, szegfűszeggel, esetleg mézzel ízesíted. Az így kapott, intenzív ízvilágú folyadékot természetesen hígíthatod, vagy hozzáadhatod a turmixodhoz is.

Fókuszban

A hibrid autóké a jövő?

5 gyors ünnepi főfogás - mert nem a konyhában eltöltött időn múlnak az ízek!

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra