Okok, amiért örökre el kell felejtened a szundi gombot

Írta: ,

Te is állandóan úgy kelsz fel, hogy vagy öt-hat alkalommal kinyomod az ébresztődet? Akkor jól figyelj! Ez a szokás teljesen hétköznapi, de nagyon veszélyes is lehet, és sok szempontból hátrányosan hathat az életminőségedre, de még a testsúlyodat is növelheti. Mutatjuk, hogyan!

Fáradtabb leszel, mintha egyből felkelnél

Meglepő? Pedig így van, a magyarázat pedig eléggé kézenfekvő: a szunditól megzavarodik a szervezeted. A testünk más és más hormonokat termel attól függően, hogy alszunk, ébredünk, vagy éppen fenn vagyunk. A testedben levő hormonok szintje azonnal megváltozik az ébredést és elalvást követően, hiszen a hormonok számtalan fontos folyamatot befolyásolnak és irányítanak. Igen ám, de ha többször benyomod a szundit, és nem csak lazítasz, hanem vissza is alszol, akkor a szervezeted megzavarodik, és nem fogja tudni eldönteni, mire kell éppen felkészülnie. Ennek eredménye, hogy fáradtabban fogsz felkelni, mintha azonnal kipattantál volna az ágyból – vagy, legalább nem aludtál volna vissza.

Ugyancsak a hormonok szintjének változására vezethető vissza, hogy romlanak a kognitív képességeid akkor, ha a szundi gomb rabja vagy. A nap folyamán sokkal könnyebben elterelődik a figyelmed, kevésbé vagy hatékony, nehezen mérlegelsz és hozol meg fontos döntéseket.


Bármennyire is meglepő, de a szundi gomb még az éjszakádra is hatással van, ugyanis pusztán ezzel az egyszerű funkcióval elérheted azt, hogy rosszabbul aludjál – ahogy írtuk, a hormonok könnyen megzavarodnak, de nehezen rendeződnek. Gondolj csak arra, az óraátállítás is milyen mértékben befolyásolja a hangulatodat, napirendedet… Nos, ez ugyanaz, csak kicsiben, és te magad idézed elő, tehát legalább változtathatsz rajta.

Belassul az anyagcseréd

A legtöbb nő mindent megpróbál megtenni annak érdekében, hogy javuljon az anyagcseréje. Nem meglepő: a megfelelően működő anyagcsere segít formában maradni, fogyni, feszesebb és szebb lesz tőle a bőr. A szundi gomb azonban alaposan megzavarhatja az anyacserét, akárcsak az alváshiány vagy a rossz minőségű alvás. Ennek a nagyon egyszerű oka az, hogy az alvás és az emésztés kéz a kézben jár: amikor alszol, akkor beindul az emésztésed.

Kép forrása: fizkes/Depositphotos

Persze ez nem azt jelenti, hogy napközben nem emésztesz, de nem olyan mértékben, mint amikor alszol, és a tested teljes erővel tud erre koncentrálni (többek között ezért sem célszerű nehéz vacsorával terhelni magadat). Ébredés után sokan mennek vécére, hiszen a felkelés lezárja a folyamat végét, viszont az állandó visszaalvás ezt is megzavarhatja. A lassuló anyagcsere már eleve oda vezet, hogy könnyebben meghízhatsz, de még egy lapáttal tesz az egészre az a tény, hogy a szundi gomb megakadályozhatja, hogy reggel éhesen kelj.

Te sem bírsz reggelizni? Ennek nem csak az lehet az oka, ha rosszul alszol, nagyon bevacsorázol, tehát a tested nem tud megfelelően emészteni, hanem bizony a szundi is hatást gyakorol az étvágyadra.


Most is azok a fránya hormonok a felelősek: ha nem emelkednek megfelelően az ébredés hatására, nem leszel éhes, eltolódik a reggelid (vagy ki is marad), és bizonyított tény, hogy ennek eredményeként nappal sokkal többet fogsz enni (főleg szénhidrátból). Persze vacsorára is jól belapátolsz majd, és ezzel akadályozod a jó alvást, az éjszakai emésztést… Ki is alakult az ördögi kör!

Sajnos a szundival többet ártasz, és többet veszítesz, mint amennyit nyersz. Néhány percnyi extra alvás nem ad annyi energiát és lendületet, mint gondolnád, legalábbis nem reggel. Ellenben, ha kimaxolod az alvási időt, tehát valóban az utolsó pillanatra állítod be az ébresztődet, kipihentebb és energikusabb, valamint egészségesebb lehetsz.