Nincs kedved edzeni? Van egy rossz hírünk: ennél rosszabbat aligha tehetsz magaddal

Írta: ,

Újabb és újabb kutatások világítanak rá, hogy az edzés, az aktív életmód mennyire fontos az emberek számára. Ehhez képest talán sosem mozogtunk annyira keveset, mint napjainkban. Már csak a testalkat megőrzése érdekében is lényeges, hogy sportoljunk, de messze nem csak a formás külsőd bánja, ha nem jut időd mozgásra.

Egy nemrégiben lezárult clevelandi kutatás valóban nagyszabású volt, ugyanis 23 évig tartott és több mint 100 000 ember bevonásával készítették.

Bár nehéz összehasonlítani bármilyen betegséget és a sportot, de a kutatók úgy nyilatkoztak, hogy az edzés nélküli élet károsabb lehet az egészségre, mint amilyen a dohányzás, a cukorbetegség, vagy a szív- és érrendszeri problémák.

Természetesen ezt nem úgy kell érteni, hogy aki cukorbeteg, az szerencsésebb, mint aki teljesen egészséges, de nincs ideje mozogni. A szakértők arra próbálják felhívni a figyelmet, hogy a mozgásszegény életmód megnöveli a korai halálozás kockázatát, és szinte borítékolható, hogy a sportot kizáró embereknek számolniuk kell majd valamilyen komoly „népbetegséggel”. Nyilván nem elhanyagolható tény az étkezés sem – az éppolyan fontos, mint a mozgás, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a két tényező együtt működik igazán.

Miért olyan fontos a sport?

A mozgás olyasmire képes, amire még a legjobb superfood sem: ösztönzi a szervezetet arra, hogy megfelelő mennyiségű oxigént szállítson az izmok, a belső szervek számára. Minél hatékonyabban működik ez a rendszer, tehát minél jobb az állóképességed, minél fittebb vagy, minél többször aktivizálod a testedet a mozgással, annál jobban megnöveled a várható élettartamodat. Mindezt úgy, hogy a szerveidhez és az izmaidhoz friss, oxigéndús vér kerül, tehát egyúttal egészségesebben töltheted hátralévő éveidet, mintha semmit sem csinálnál, csak ücsörögnél egész álló nap.

Kép forrása: deagreez1/Depositphotos.com

Felsorolni sem lehet, milyen sok pozitív hatása van a mozgásnak, de azt jól láthatod, hogy már csak a vizsgált tényező miatt is nagyon lényeges, hogy ne zárd ki az életedből a sportot. Természetesen mindenkinek akadnak olyan helyzetek az életében, amikor gyakorlatilag kivitelezhetetlen, hogy eljárjon edzeni. De nem is csak az számít sportnak, ha órákat izzadsz a teremben! Tökéletes mozgásforma a kicsit intenzívebb séta, és az is teljesen megfelel a célnak, ha otthon, a négy fal között tornázol egy keveset. A lényeg az lenne, hogy a normál tartományon felül legyen a pulzusod, hiszen ennek hatására serken a vér oxigénszállító képessége.

Na de mennyi az annyi?

Igazán nem sok: már napi 20 perc is elegendő ahhoz, hogy jelentősen javíts az életminőségeden.

Ha ezt edzésekre bontjuk le, akkor kb. heti két edzéssel tökéletesen teljesíteni tudod a minimum rátát, és nem kell amiatt aggódnod, hogy túlságosan is mozgásszegény életmódot folytatsz. Ha pedig még belefér mellé néhány tartalmasabb séta, esetleg egy kis kirándulás a hétvégén, akkor megérdemelten és nyugodtan dőlhetsz hátra a húzós napok után: te az átlagnál sokkal többet tettél az egészségedért és a betegségektől mentes jövődért.