Miért nem hidratál, ha egész nap vizet iszol?

Irimiás Alíz
Írta: ,
Miért nem hidratál, ha egész nap vizet iszol?

Kép forrása: unsplash.com

Szeretem a csapvizet, az ásványvizet, a rostos- és szénsavas üdítőket, szörpöket, a limonádét, a különféle gyógyteákat és ritkán az egészen gyengén alkoholos italokat is megkóstolom. Soha nem kellett könyörögni, hogy igyak többet, mert odafigyelek, hogy naponta többször a vizes pohár fenekére nézzek. Persze tudom, hogy nincs ezzel mindenki így, van aki számára külön problémát jelent a vízivás.

A dehidratáltság pedig kimerültséget okozhat, sőt kihatással van a hangulatunkra és a koncentrációs képességünkre is.

Hűvös időben is szükségünk van megfelelő mennyiségű vízre

Inni nemcsak kánikulában kell, ősszel és télen pont ugyanolyan szüksége van a szervezetünknek a vízre, mint tavasszal vagy nyáron. A víz olcsó és egészséges. A legegyszerűbb módja tehát, hogy hidratáltak maradjunk, ha vizet iszunk.

Egy felnőtt ember napi folyadékszükséglete kb. 2-2,5 liter, viszont nem az a legjobb módszer, ha csupán reggel, délben és este iszunk.

Ha vizet iszunk, és két óra múlva szinte tisztán távozik belőlünk, az azt jelenti, hogy valami nincs rendben – állítja David Nieman, az Észak-Karolinai Kutatóközpont professzora. A sima víz könnyen keresztülszalad az emésztőrendszerünkön, ha nem étel mellé fogyasztjuk. Ez különösen igaz, ha nagyobb mennyiségű vizet iszunk, miközben üres a gyomrunk.

A tiszta vizelet a túlhidratáltság jele, és a vedelés nem segít hidratáltnak maradni.

Egy 2015-ös amerikai kutatásban azt vizsgálták, hogy mely italok hidratálnak a legjobban, amennyiben a rövid távú hatást nézzük: sima víz, sportitalok, tej, tea, sör stb. Az önkénteseken végzett tesztek azt mutatták, hogy a sportitalokon kívül szinte minden ital alaposabban hidratál, mint a sima víz. Természetesen minden ital hidratál valamennyire, de léteznek bizonyos olyan összetevők az italokban, amelyek segítenek a testünknek jobban megkötni a vizet. Az italokban lévő aminosavak, zsírok és ásványi anyagok képesek magasabb fokú hidratáltságot előidézni a testünkben, jobban megkötik a vizet, ami különösen fontos akkor, ha az erőteljes testmozgás vagy az extrém meleg miatt intenzívebben izzadunk.

Többféle módszer is segíthet

Az tehát egyáltalán nem jó módszer, hogy két étkezés között literszámra isszuk a tiszta vizet – hívja fel a figyelmet a szakértő. Néha a túlzott vízfogyasztás fájdalmas is lehet. A sportolók, akik órákig edzenek, ha nem isznak vizet, túl sok nátriumot veszítenek, ami felborítja a test nátrium-egyensúlyát. Ez a hyponatermia állapota, ami ritkán halálos is lehet. Ezért fejlesztették ki a sportolók számára a sportitalokat, amelyek fogyasztása segíti a nátrium-pótlást az edzések és a versenyek alatt.

A nem sportolók számára is van jobb módszer arra, hogy valóban hidratáltak maradjunk: a gyakori kortyolgatás (akár víz, akár más, nem alkoholos italé) segít megvédeni a veséket a túlterheléstől, és a testünk is több vízhez juthat így – hangsúlyozza Nieman.

Hozzá kell tenni, hogy a cukorbevitelre is figyelni kell, mert a túlzott cukorfogyasztás (az üdítők rejtett cukortartalma) sem a fogainknak, sem az alakunknak nem tesz jót.

Szintén jó stratégiának számít, ha evés, falatozás közben iszunk egy-egy kortyot, mert így több folyadékot tud megkötni a szervezetünk. Egy gyümölcs elmajszolása közben elfogyasztott pohár víz csodákra képes, és a szervezetünk hidratáltságáról mi sem gondoskodhat jobban. 

Ha végképp nem jut eszünkbe szánkhoz emelni időnként a poharat, természetesen már léteznek telefonos applikációk is, amelyek meghatározott időközönként figyelmeztetnek arra, hogy igyunk. A legtutibb, ha már felkelés után elfogyasztunk egy pohár vizet, az a vérünket is hígítja, aztán pedig kiszámoljuk, hogy összesen mennyit kellene innunk egy nap, és gondoskodunk róla, hogy mindig legyen a kezünk ügyében egy üveg ital, amit szívesen fogyasztunk, ha jelez a telefon.

A víz jót tesz mindannyiunknak, csak óvatosnak kell lenni, bele ne fulladjunk!