Napközben is folyton álmos vagy? Ez az 5 leggyakoribb oka

Írta: ,

Állandóan ásítozol és nem fog az agyad? Ne fogd a hétfői napra, esetleg az unalmas munkára! A hosszú időn keresztül fennálló napközbeni álmosság egy tünet, ami azt súgja, hogy valamin változtatnod kell az életmódoddal kapcsolatban – de akár kezelésre is szorulhatsz.

Alváshiány Kép forrása: theyallhateus.com

1/5 Alváshiány

Muszáj a legnyilvánvalóbb okkal kezdenünk a sort, hiszen elvileg hiába tudja mindenki, a napközbeni álmosságért többnyire ennek a számlájára írható.

Ha nem pihensz eleget, romlik a koncentrációs képességed, sőt az általános egészségi állapotod is.

A Diabetologia című szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint már az negatívan hat az anyagcserédre, ha csupán négy órácskát pihensz három egymást követő éjjel.

Ettől ugyanis megnő a gyulladást jelző fehérje aránya a vérben, továbbá az inzulin nevű hormon nehezebben tartja kordában a vércukorszinted.

Az alváshiány hátterében gyakran a kék fényt árasztó digitális kijelzők lefekvés előtti használata áll, továbbá a viszonylag állandó napirend hiánya.

Ne feledd: akár gyógynövények – például a macskagyökér, a komló és a citromfű – is segíthetnek a megoldásban.


Ismered őket? Természetes módszerek álmatlanság ellen


 

Tápanyaghiány Kép forrása: nordstrom.com

2/5 Tápanyaghiány

Ha túl keveset eszel, értelemszerűen csökken az energiaszinted. Az éhezés azonban nemcsak mennyiségi, hanem minőségi is lehet.

Előfordulhat, hogy az adagok méretét tekintve minden étkezésnél jóllaksz, mégsem viszed be a szervezetedbe a legszükségesebb vitaminokat és ásványi anyagokat.

A kiegyensúlyozott táplálkozás pedig abban is segítene, hogy a vércukorszinted az egész nap során megfelelő legyen – annak hirtelen zuhanásakor jelentkezik ugyanis éhséggel kombinált álmosságérzet.

Ennek megelőzésére célszerű naponta többször is összetett szénhidrátot majszolnod fehérjével, például tojást és teljes kiőrlésű pirítóst, némi zöldség kíséretében.

Abban a kérdésben, hogy este hány óráig kényelmes enned, hallgass a tested jelzéseire, hiszen az egyéni igények eltérnek.

Vérszegénység Kép forrása: forums.thefashionspot.com

3/5 Vérszegénység

A vérszegénység világszerte vezető oknak számít a nőknél, ami a napközbeni álmossággal járó krónikus fáradtságot illeti.

Mi azért vagyunk hajlamosabbak erre a betegségre, mert a menstruációs vér rendszeres távozása vashiányt eredményezhet.

Alacsony vasszint esetén pedig csökken a vörösvérsejtek oxigénszállító képessége, így a létfontosságú szerveid nem jutnak elegendő munícióhoz az anyagcsere-folyamatok elvégzésére.

Amennyiben gyanítod, hogy vérszegénységgel küzdesz, látogass el a háziorvosodhoz, hiszen egy egyszerű vérvétel gyors választ ad a kérdésre!

A kezelés vastartalmú étrend-kiegészítőkkel, vasban gazdag ételek fogyasztásával és szükség esetén életmódváltással történik.

Depresszió

4/5 Depresszió

Noha alapvetően hangulatzavaron alapuló mentális betegségről van szó, gyakran testi tünetek is társulnak hozzá, melyek mintegy ördögi körként erősíthetik egymást.

A napközbeni álmosságérzet mellett fáradtság, fejfájás, étvágytalanság és emésztési zavar is jelentkezhet – csupa szemléletes metafora arra, hogy a betegnek „nincs kedve az élethez”.

Kezeletlen depresszió esetén éppen ezért sajnos nem ritka, hogy fizikai kórképek is kialakulnak: az érintettek körében például sokkal gyakoribb a szív- és érrendszeri probléma.

A depresszió az alvászavarokkal is közvetlen kapcsolatban állhat, így egyiknek a kezelése szerencsére csillapítani szokta a másikat.

Pajzsmirigy-alulműködés

5/5 Pajzsmirigy-alulműködés

A nyakad elülső-alsó részében található, pillangó alakú mirigy felel az anyagcseréd sebességéért – tehát azért, hogy a szervezeted milyen gyorsan képes a bevitt táplálékot energiává alakítani.

Amennyiben „takaréklángon” üzemel, lassulnak a metabolikus folyamatok, így fáradt lehetsz és hízékony.

Gyanú esetén az orvosnál először egyszerű vérvételre kerül sor, amiből kiderül a pajzsmirigyhormon-szinted. Ennek tudatában további (főleg képalkotó diagnosztikai) vizsgálatok következhetnek.

Az egyensúly helyreállításához mesterséges hormonpótlásra lehet szükség, amelyet a dokival egyeztetve akár alternatív terápiával is kiegészíthetsz.

Te is napközbeni álmossággal küzdesz? A felsoroltak alapján mit gondolsz, mi lehet az oka ennek?