Nagyon sokat számít! 5 ásványi anyag, ami a legtöbb ember szervezetében nincs jelen kellő mértékben

Írta: ,

A felgyorsult életvitel, a stressz és a kiegyensúlyozatlan étrend miatt gyakran megesik, hogy egy-egy vitamin vagy ásványi anyag elkezd kiürülni a szervezetünkből; ennek hiányát pedig hosszabb távon meg is érezzük. Ezért most összegyűjtöttük azokat az elemeket, amelyekből a legtöbben hiányt szenvednek, és azt is, ez pontosan milyen tünetekben mutatkozik meg.

1/5 Kálium

Egy egészséges emberi szervezet körülbelül 150 gramm káliumot tartalmaz, a napi bevitel így 2-3 gramm körül alakul. Nagyon fontos szerepet tölt be az agy-, a vese-, a szív-, és az izomsejtek megfelelő működésében, hiánya pedig kellemetlen tünetekkel jár.

Amikor a kálium kiürül a szervezetedből, egy idő után azt tapasztalod, hogy az izmaid elgyengültek, és egyre fáradtabb vagy, de vérszegénység, erős fejfájás és furcsa szívdobogásérzés is társulhat mellé. Ha ennek szintje csökkenni kezd, a vércukorszinted is hasonlóan kezd alakulni, de például depressziót is előidézhet.

Ebben találod meg: érdemes minél több lazacot, csirkét, mandulát, avokádót, banánt és kókuszvizet fogyasztanod, hiszen ezek nagy mértékben tartalmazzák az ásványi anyagot.

2/5 Rostok

Bár ez nem számít vitaminnak, attól még nagyon jelentős szerepe van az egészséged fenntartásában.

A rostok valójában növényi eredetű szénhidrátok, melyeket nem vagyunk képesek megemészteni, így a vastagbélben fejtik ki hatásukat.

Segítenek a víz megkötésében, az ételek felszívódásában és az emésztésben is. Nem véletlenül javasolják a rostokban gazdag étrendet, hiszen az anyagcserére is serkentően hat.

Ennek hiánya kellemetlen mellékhatásokkal jár: növeli a koleszterinszinted, lassítja a metabolizmust, ezáltal elhízást, vagy akár cukorbetegséget is okozhat! Naponta 20-40 gramm rostot kellene fogyasztanod.

Ezekben találod meg: érdemes búzakorpát, körtét, zöldborsót, mogyorót, zabpelyhet, diót és szárazbabot fogyasztanod.

3/5 Kalcium

Az emberi szervezet számára ez az egyik legfontosabb ásványi anyag: 99 százaléka a csontokban található, de minden sejtnek és szövetnek szüksége van rá. A csontok erősségében és sűrűségében játszik komoly szerepet, de a véralvadás, izomösszehúzódás szempontjából is fontos.

Gyermekeknél különösen veszélyes ennek hiánya, mivel csontfejlődési rendellenességeket eredményez, de felnőttként csontlágyulást vagy ritkulást okoz. Arról nem is beszélve, hogy depressziót válhat ki belőled, és a vas felszívódását is akadályozza.

Felnőttként körülbelül 1000 milligrammot szabad bevinni napi szinten a szervezetedbe.

Ezekben találod meg: érdemes mákot, szezámmagot, mandulát, spenótot, rukkolát, barnarizst és sárgarépát fogyasztanod.

4/5 D-vitamin

Mivel ezt a szervezetünk a napfénynek köszönhetően állítja elő, tél végére Magyarországon az emberek nagy része hiányt szenved a D-vitaminból. A nyári szezonban pótlásra nincs szükség, hiszen ha eleget vagy a napon, a tested képes előállítani a megfelelő mennyiséget.

A D-vitaminnak köszönhetjük a megfelelő csontképződést, gyerekként a fogak fejlődését, de a kalcium és foszfor felszívódásában is szerepet játszik. Hiánya esetén jelentkezhet fogromlás, csontritkulás és csontlágyulás, ezért nagyon fontos, hogy odafigyelj a megfelelő bevitelre: ez felnőttként 1500 és 2000 NE (nemzetközi egység).

Ezekben találod meg: noha élelmiszerekben sokkal kevesebb mértékben van jelen, mint ami napsugárzás közben ér, azért a gombában, májban és tojásban is megtalálható.

5/5 Vas

A vas élettani szempontból elengedhetetlen, hiszen e nélkül az oxigén egyszerűen nem lenne képes eljutni a sejtekhez. Az egészséges felnőtt szervezetben 4-5 gramm vas található meg, hiányának pedig jól felismerhető tünetei vannak.

Általában sápadttá válik a bőröd, gyakori fejfájást tapasztalsz, nehezen koncentrálsz, és indokolatlan fáradtságot érzel magadon. Ráadásul ez szinte mindig kézen fogva jár a vérszegénységgel is.

A napi ajánlott vasbevitel felnőtt nőknél 15 milligramm.

Ezekben találod meg: érdemes minél több bárányhúst, juhhúst, sertésmájat, téli burgonyát, parajt, sóskát, mogyorót, mákot, ribiszkét és vargányagombát fogyasztanod.