Most akkor mi a helyzet a szójával? Csodálatos fehérjeforrás, vagy egészségkárosító alapanyag?

Írta: ,

A szójáról egyértelműen megoszlanak a vélemények. Egyesek csodálatos fehérjeforrásnak és kiváló diétás alapanyagnak vélik, mások azt gondolják, jó minél messzebbről elkerülni. Mindkét oldalt megerősítik különféle kutatások, ezért aztán nem csoda, ha te is tépelődve állsz a fogyasztása előtt.

Mi is az a szója? Kép forrása: rasamalaysia.com

A szója egy hüvelyes növény, ennél fogva érthető, hogy sokan már eleve fenntartásokkal fogadják.

Egyes táplálkozási irányzatok egyáltalán nem javasolják ezeknek a zöldségeknek a fogyasztását, úgy vélik, nem véletlen az sem, hogy felpuffadunk a babtól, vagy éppen a lencsétől – a szervezetünk egyszerűen nem tudja ezeket az alapanyagokat megfelelően feldolgozni.

Nem sokan tudják, de a szója nyersen mérgező, ami egy újabb okot ad az ellenzők számára, hiszen tényleg nem kecsegtet túl sok jóval a tény, hogy valamit csak alaposan feldolgozva, vagy akár erjesztve ehetünk meg.

Sajnos az sem pluszpont a szója mellett, hogy a nyolc leggyakoribb, túlérzékenységet okozó élelmi alapanyagok között szerepel.

Miért jó? Kép forrása: us8.campaign-archive.com

Nem lenne aktuálisan vita tárgya a szója, ha csak negatív tulajdonságai lennének. Természetesen ismertek pozitív élettani hatásai is, mint pl.

magas B-vitamin- és telítetlen zsírsavtartalma.

Gazdag kalciumban, ásványi anyagokban, szelénben, folsavban, kiemelkedő a növényi fehérjetartalma.

Eközben koleszterint nem tartalmaz, tehát valóban csábító a fogyasztása azok számára, akik ily módon kívánják pótolni, vagy kiegészíteni fehérjefogyasztásukat.

A magas minőségű tartalommal némileg szembemegy, hogy a szója olyan anyagokat is tartalmaz (pl. proteázgátlót – a proteáz a fehérje lebontásáért felelős enzim), amik akadályozzák, hogy a szója jótékony hatásai érvényesüljenek az emésztés során.