6 kiló mikroorganizmus él bennünk! Ezért olyan fontos az egészséges bélflóra

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Károsító tényezők

Sajnos az emberek többsége manapság nagyon helytelenül táplálkozik, nemhogy a megfelelő mennyiségű tejsavbaktériumot, a minimálisan elvárható rostot sem viszik be a szervezetükbe. A rostban szegény táplálkozás azonban a rossz baktériumok, gombák, vírusok elszaporodásának kedvez, hatására lassul az anyagcsere, gyorsul az elhízás tempója, és ezek a feltételek kiváló táptalajt biztosítanak az egészen komoly, akár gyógyíthatatlan betegségeknek is.

A sok finomított, olajban sütött élelmiszer, a napi ajánlott zsiradékfogyasztás átlépése, a rostokban és lassú felszívódású szénhidrátokban szegény étkezés, illetve a sok szénsavas ital, kávé fogyasztása is károsítja a bélflórát.

Minderre rátesz egy lapáttal a stresszes életmód és az alacsony folyadékfogyasztás, az alkohol, illetve a mozgásszegény életmód – tulajdonképpen az a csoda, hogy nincs szinte mindenkinek komoly panasza az emésztésére.

6 kiló mikroorganizmus él bennünk! Ezért olyan fontos az egészséges bélflóra

Károsító hatást gyakorolhatnak a szteroidos, antibiotikumos kezelések, a fogamzásgátlók, a gyulladáscsökkentők és persze az egyoldalú táplálkozás is. Meg kell említenünk továbbá az ételintoleranciákat, amikre szerencsére egyre nagyobb figyelem fordul.

Ételérzékenység megjelenésekor gyakorlatilag borítékolható a károsodott bélflóra, ezért nem csak az a megoldás, hogy az adott alapanyagokat kizárjuk az étkezésből, hanem lényeges kellő figyelmet fordítani a bélflóra újraépítésére.

Mit lehet tenni a bélflóra egészsége érdekében?

6 kiló mikroorganizmus él bennünk! Ezért olyan fontos az egészséges bélflóra

Értelemszerűen ki kell zárni azokat a tényezőket, amik károsítják (ezeket az előbbiekben felsoroltunk). A bélflóra egészsége érdekében elsősorban rostban, lassú felszívódású szénhidrátban gazdag, zsírban szegény étrendet kell összeállítani, nagyon kell ügyelni a változatos táplálkozásra és a megnövelt folyadékfogyasztásra. Komolyabb probléma esetén teljesen kizárandó minden feldolgozott, előre csomagolt és finomított élelmiszer, miközben törekedni kell a könnyen emészthető alapanyagokra.

Alapvető a pro- és prebiotikumok pótlása, akár gyógyszertári, akár bolti, akár otthoni változatban. Utóbbiban – a korábban említett erjesztés mellett – segítséget jelenthetnek pl. a különféle gyógygombák is.

Érdemes intolerancia tesztet végeztetni, a kimutatott allergénekre pedig különösen ügyelni. Nagyon gyakori a tej-és tojásfehérje, a gluténérzékenység, de olyan hétköznapi allergének sem ritkák, mint a kukorica, vagy éppen a szója, ezért fontos, hogy kiderítsd, nálad milyen alapanyag okozza a problémát.

Képek forrása: [email protected]/Depositphotos.comikostudio/Depositphotos.comKrisCole/Depositphotos.com