Mennyi az annyi? Ennyi koffeint tartalmaznak a különböző italok

Írta: ,

A koffeinfogyasztást illetően több tévhit is él a köztudatban. Egyesek úgy vélik, a presszókávéban több koffein van, mint a legtöbb kávézóban kapható hosszúban, sőt, akadnak olyanok is, akik azt gondolják, hogy a koffeinmentes kávé valóban nem tartalmaz koffeint. Járjunk a végére ezeknek az álhíreknek!

Több koffein van a hosszú kávéban?

Bár „erős feketeként” ismerjük a presszókávét, az az igazság, hogy a kortynyi italban csupán 64 mg koffein található. Igaz, ez sem éppen elhanyagolható, de az itthon általánosságban elterjedt hosszú kávéhoz képest mégiscsak kevés.

Miért van ez? A hagyományos hosszú kávé 30 ml presszókávét és 30 ml forró vizet tartalmaz, tehát a két italban a tévhittel ellentétben ugyanannyi koffein található. Az elfogadott recept ellenére a legtöbb kávézóban nem így készítik ezt a fajtát, hanem egyszerűen hosszabb ideig folyatják át a vizet a szűrőn, emiatt az több koffeint tud kioldani.

Ha azonban nem arányaiban hígítjuk a kávét, hanem hosszabb ideig szűrjük, főzzük, és még nagyobb mennyiséget is fogyasztunk el belőle, akkor könnyen megihatjuk az eszpresszó koffeintartalmának dupláját, tripláját.

Meglepő koffeintartalmak

Sokak számára bizonyára az is meglepő volt, hogy nem éppen a méregerősnek titulált eszpresszóban van a legtöbb koffein, de akadnak még tévhitek a kávék világában. Ilyen például az, hogy az otthoni főzött kávék gyengék, pedig általuk 150 mg koffeint is magunkhoz vehetünk, feltéve, hogy a hagyományos csészénket használjuk.

A kávézókban kapható, népszerű dobozos kávék átlagosan 110 mg koffeint tartalmaznak, míg a filteres kávék 135 mg koffeinnel büszkélkedhetnek. A korábban említett koffeinmentes kávé ezekhez az adatokhoz képest valóban elhanyagolható, de nem semmis: egy csésze 8 mg koffeint tartalmaz. A tökéletes kávé kiválasztásakor tehát nem csupán a mennyiségre kell ügyelned, arra is figyelned kell, mennyi idő alatt folyik át a készüléken az éltető nedű.

Mennyi koffeint fogyaszthatunk?

Természetesen ez nagyon egyénfüggő kérdés, egyeseknek gyakorlatilag tilos koffeint fogyasztaniuk, míg másoknak szinte a csillagos ég a határ. Persze azért nem árt mértéket tartani, hiszen a kávé csak kis mennyiségben gyógyszer, a túlzásba vitt fogyasztás minden esetben káros lehet.

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság szerint még napi 400 mg koffeint sem okoz problémát egy egészséges felnőtt esetében, ám ezzel az értékkel nagyon kell vigyázni. Részben azért, mert a korábbi példák alapján a többségnek fogalma sincs arról, mennyi koffeint vesz magához a kávéjával, részben pedig azért, mert akadnak olyan élelmiszerek és italok, amik ugyancsak bírnak ezzel a serkentővel, de gyakran mégis észrevétlenül fogyasztjuk őket.

Miben van még koffein?

Az a legtöbb fogyasztó számára nem titok, hogy az energiaitalban van koffein, mégpedig átlagosan 80 mg. A teára már ennél kevesebben fordítanak figyelmet, pedig a feketében 47 mg, a fehérben 24 mg, a zöld teában pedig 36 mg koffein található.

A kóla sem éppen elhanyagolható, fél literben 50 mg koffein van. Emiatt sem árt vigyázni a teák, szénsavas üdítők megválasztásával, főleg nem akkor, ha gyermekeknek is adnál az italokból.

Mindezek mellett sok koffein van a csokoládékban, kakaószármazékokban, de a sportitalokban is, egyes gyógyszerek pedig 100 mg koffeint is tartalmazhatnak tablettánként.