Ez súlyosbítja a másnaposságot - Tedd és ne tedd

Szabó Erzsébet
Írta: , Frissítve:

Egész biztos, hogy te sem akarod szörnyű másnapossággal kezdeni az új évet, de arra is jó esély van, hogy legalább ilyenkor megiszol néhány korty alkoholt. De hogyan kerülheted el, hogy szörnyű másnaposság gyötörjön? Ha az alábbiakra odafigyelsz, könnyebben átlendülhetsz a kellemetlen émelygésen és fejfájáson.

A hidratálás nagyon fontos

A másnaposságért nagyrészt a szervezet kiszáradása a felelős, ezért célszerű már az alkoholfogyasztással együtt megkezdeni a hidratálást. Ez azt jelenti, hogy ha szeretnéd megúszni a másnaposságot, akkor az alkohol mellé fogyassz alkoholmentes italokat is. Azonban nagyon nem mindegy, mi kerül a poharadba!

Sajnos jellemző módon éppen azokat az italokat teszik a koktélokba, vagy azokat választjuk szívesebben a bárokban, amik nemhogy könnyítenének, egyenesen rontanak a másnapon. Ilyenek a koffein- és cukortartalmú üdítők.

A kóla és a különféle energiaitalok azért is különösen veszélyesek, mert a cukortartalmuk is magas, ráadásul felpörgetnek, aminek köszönhetően ideiglenesen úgy érezheted, sokkal több alkoholt ihatsz a kelleténél.

Tehát nem csak azért rontanak a másnaposságodon, mert cukrot és koffeint tartalmaznak, hanem azért is, mert segítenek elveszíteni a kontrollt. A gyümölcslevekben már legalább koffein nincsen, de ezeknek is magas a cukortartalmuk, és mivel a rostokat nem tartalmazzák, még a vércukorszintre is rossz hatást gyakorolnak.

Ezek súlyosbítják a másnaposságot - Tedd és ne teddKép forrása: ArturVerkhovetskiy/Depositphotos.com

A legjobb tehát ebben az esetben is a tiszta víz, amiből érdemes akkor is meginnod egy jó nagy pohárral, amikor hazaérkezel és ágyba bújsz. Ha nem is úszod meg ezzel a praktikával teljesen a másnaposságot, sokat enyhíthetsz rajta.

Enni vagy nem enni?

Nehéz kérdés, aminek két oka van: ha nem eszel eleget és úgy kezdesz el alkoholt fogyasztani, egész biztosan nagyon a fejedbe száll az ital, és borítékolhatod a szörnyű másnapot. Ugyanakkor nem segítesz túl sokat magadon akkor sem, ha alaposan megtömöd a hasadat, mert minél többet eszel, annál nehezebben fog a szervezetedből kiürülni az alkohol, tehát sokkal tovább leszel illuminált állapotban, és így a másnaposság is elhúzódik. Itt is érdemes az arany középútra hagyatkozni: semmiképpen se most vágj bele az új életmódodba, főleg ne étkezz szénhidrát-csökkentetten, ugyanis ez bizonyítottan gyors berúgáshoz vezet.

A kiegyensúlyozott vacsora fontos, legyen benne sok rost, fehérje, szénhidrát is, pl. valamilyen teljes kiőrlésű tésztából, vagy hüvelyes zöldségekből készült étel tökéletes választás.

Amire azonban érdemes ügyelned, hogy ne rágcsálj túl sok sós nasit. Ennek az oka éppen a sóban keresendő, holott jellemző módon ezeket a finomságokat kívánja a többség akkor, amikor alkoholt fogyaszt. Kifejezetten sokat rontanak a másnapon a sós fogások, pontosan azért, mert ezek is dehidratálttá teszik a szervezetet.

Szánd rá az időt a pihenésre!

Ha nagyon másnapos vagy, akkor sajnos nem igazán lesz más választásod, mint pihenni, de érdemes eleve úgy készülnöd az év legnagyobb bulijára, hogy nem tervezel semmi extrát a következő napra. Nincs mit szépíteni, az alkohol tényleg káros és sok energiát igényel a feldolgozása, ami alaposan megterheli a szervezetet.

Az alvás során történik az emésztés legjava, továbbá a regeneráció. Ezért van az, hogy ha nem pihensz eleget, a másnaposság sokkal borzasztóbb lehet, és tovább is tarthat, akár napokig elhúzódhat. Igazán nincs értelme úgy kezdeni a januárt, hogy hosszasan nyögöd a szilveszter következményeit, úgyhogy jobban jársz, ha engedélyezel magadnak egy alapos lustálkodást. A henyélés leginkább a lelkednek tesz jót, de ha sikerül aludnod, akkor sokkal könnyebben kilábalhatsz az alkoholmámorból.

Fókuszban

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!