A következő édesítők legalább annyira károsak, mint a cukor

Nagy Niki
Írta: ,

Azt már azért nagyjából mindenki tudja, hogy a cukor nagyon káros, nem tesz jót a szervezetnek, és ha lehet, nem nagyon kellene fogyasztani – még minimális mennyiségben sem. Viszont arról már kevesebben tudnak, hogy vannak olyan édesítők, amelyeknek ugyan más a nevük, nem cukor, de legalább annyira károsak. Az alábbi összetevőkre érdemes figyelni az élelmiszerek címkéjén.

Szacharin

A leggyakrabban zsírszegény joghurtokba vagy „cukormentes” pudingokba rakják, de gyakorlatilag mindenben megjelenhet. A szakértők a nagy mumus aszpartám, aceszulfám-kálium és szukralóz mellé sorolják, és nem ajánlják a fogyasztását, mivel egyelőre nincs elég komoly kutatás arra vonatkozóan, mennyire károsak az egészségre.

A szacharint például korábban összekötötték már egészségkárosító folyamatokkal, sőt, néhány tanulmány egyenesen azt állítja, hogy rákkeltő hatású – de amíg nem bizonyosodik be az ellenkezője, érdemes kerülni a fogyasztását.

Aszpartám

Az aszpartámról az elmúlt években lehetett rengeteg jót és rosszat is hallani, de, úgy tűnik, tényleg a rossz felé billen a mérleg nyelve. A Sussexi Egyetem kutatói szerint komoly probléma van azzal, hogy az édesítőt legálisan lehet használni, és úgy gondolják, hogy az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (European Food Safety Authority, EFSA) nem járt el etikusan, amikor arra a megállapításra jutott, hogy az aszpartám nem káros az egészségre. A kutatók úgy tudják, hogy az összesen 73 darab tudományos kutatást, ami az aszpartám veszélyeire hívta fel a figyelmet, az EFSA nem vette figyelembe, viszont azokat, amelyek nem találtak bizonyítékot a szer káros hatásaira, 84 százalékban elfogadták.

Már az 1970-es évek óta születnek kutatások arról, hogy az aszpartám nevű mesterséges édesítőszer megnöveli a máj- és tüdődaganat kialakulásának kockázatát, agyi károsodást okozhat, és agyi elváltozásokhoz, valamint neuroendokrin rendellenességekhez vezethet.

TeriVirbikóckis/depositphotos.com

Aceszulfám-K

Ez az egyik legszélesebb körben ismert édesítőszer, a háztartásokban alkalmazott cukornál 200-szor édesebb. Alkalmazzák cukormentes gyümölcs- és zöldségkonzerveknél, lekvároknál, dzsemeknél, csokoládéknál, rágógumiknál, alkohol- és cukormentes italoknál, snackeknél, mustároknál, szószoknál. Ezen kívül szájvizekben, fogkrémekben és gyógyszerekben is megtalálható.

Bár egyelőre nincs döntő bizonyíték arra, hogy károsítaná a szervezetet, léteznek tanulmányok, amelyek szerint rákkeltő, így az aszpartámhoz hasonlóan ezt is érdemes mérsékelt mennyiségben fogyasztani.

Szukralóz

A szukralóz azon kevés édesítőszerek közé tartozik, amelyet tudatosan fejlesztettek ki. Bár elméletben a fogyasztható napi mennyiséget túl nem lépve nem káros, azért érdemes megjegyezni, hogy állatkísérleteknél vese- és májnagyobbodás lépett fel, ráadásul étvágygerjesztő hatása van, ami értelmetlen a diétások részére.

Ezzel is az a helyzet, mint a legtöbb mesterséges édesítőszerrel: több kutatásra van szükség ahhoz, hogy az emberi szervezetre gyakorolt hatásait is megismerhessük, és kizárhassuk, hogy káros lenne a testünkre.

Neotám

A neotámot általában asztali édesítőszerként használják, édesítő ereje 8000-szer erősebb a kristálycukornál. A cukorhoz hasonló ízérzetet kelt, az édes, savanyú ízeket erősíti. A szervezet ugyan nem tudja lebontani, változatlan formában kiürül, de nem tudjuk, hogy közben milyen hatással van a testünk folyamataira.

Rendszerint biztonságosnak mondható, de erre is igaz, hogy érdemes a napi megengedett limit alatt maradni, nem véletlenül szabtak meg belőle egy ajánlott mennyiséget.

Forrás: healthline.com

Fókuszban

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra

Tündököljön otthonod is a legjobb formájában!