Koronavírus: Óránként 16-szor érünk az arcunkhoz - így hagyj fel ezzel a szokásoddal

Szirák Viki
Írta: ,

A koronavírus terjedése miatt mindenhol azt halljuk, hogy most ne érjünk az arcunkhoz. Akkor se, ha egész nap nem mozdultunk ki a lakásból, hiszen sosem tudhatjuk, mely tárgyakon maradt életben kórokozó, amit mi észrevétlenül megérinthetünk. De ha próbáltad már megfékezni magad benne, rájöhettél, hogy ezt a rossz szokást nem olyan egyszerű leküzdeni.

Felmérések szerint az emberek óránként 16 alkalommal érnek az arcukhoz: megvakarják az orrukat, megdörzsölik a szemüket, könyökölve megtámasztják az arcukat, és a listát még hosszasan folytathatnánk. A gond az, hogy a különböző típusú influenza vírusok terjedését ezek az apró érintések még inkább felgyorsítják, és sajnos ez alól az új koronavírus sem kivétel. Noha ennél a betegségnél kiemelik, hogy elsősorban cseppfertőzéssel terjed, azaz két ember beszélgetés, tüsszentés, köhögés kapcsán tudja átadni egymásnak (ezért olyan fontos most betartani a másfél-két méteres távolságot), ha ez a felületekre tapad, egy érintéssel átadhatod saját magadnak úgy, hogy egyébként nem találkoztál másokkal.

A szemed és a szád környékén tudnak a leggyorsabban bejutni a szervezetedbe a kórokozók, ezért is emelik ki nagyon gyakran, hogy ne nyúlj az arcodhoz.

Ha tiszta a kezed, mert épp szappanos kézmosás után jársz, sokkal nyugodtabban megérintheted az arcodat, azonban elég egy kilincset vagy villanykapcsolót megérintened, és máris csökken a védelem. Azonban jó hír, hogy szakértők szerint ezt a rossz szokást leküzdheted néhány egyszerű módszer segítségével. Az egyik megoldás, hogy keress a lakásban egy olyan karkötőt, amit amúgy sosem szoktál hordani (ha nincs, egy hajgumi is megteszi), és vedd fel. Minden alkalommal, amikor ránézel, eszedbe fog jutni, hogy ezt most azért viseled, hogy emlékeztessen rá: ne nyúlj az arcodhoz. A pszichológusok szerint kell valami új a szituációba, hogy minél jobban türtőztetni tudd magad, és ne feledkezz meg róla néhány perc után.

kapinosovfa/depositphotos.com

Folyamatos emlékeztetés 

Az is jó ötlet, ha post-itekkel ragasztod körbe a lakást, és mindegyikre felírod magadnak, hogy „Ne nyúlj az arcodhoz!” Így amikor épp a számítógép előtt ülsz, vagy a fotelben fekszel, rögtön emlékezteted magad arra, hogy ezt most nem szabad csinálni. Ez a tipp azoknak is hasznos, akiknek már idősebb gyermekeik vannak, és őket próbálják leszoktatni az érintésekről. Hasznos lehet egyébként az is, hogy amikor egy helyben ülsz, megpróbálod lefoglalni a kezeidet. Ilyen elfoglaltság lehet a ruhák hajtogatása, a puzzle játékok, esetleg a kötögetés vagy a horgolás.

A kézkrémek most nem csak abban lehetnek előnyödre, hogy hidratálják a bőrödet, de egyúttal figyelmeztethetnek arra is, hogy nem érdemes az arcodat megérinteni.

Ha megérzed az illatát, vagy érzékeled a kezeiden a krémet, kisebb eséllyel nyúlsz majd az arcodhoz. Ugyanez alkalmazható egy arcpakolásnál is, hiszen így szintén nem fogsz a bőrödhöz érni egy ideig. Ha pedig végképp nem sikerül leszoktatnod magad a rossz szokásról, a szakértők azt javasolják, hogy vegyél fel kesztyűt. Ez leginkább akkor ideális, ha épp vásárolni szaladsz le, vagy kimész a szabadba egyet sétálni, hiszen ilyenkor különösen fontos megóvnod magad, a kesztyű pedig folyamatosan emlékeztet téged arra, hogy miért viseled. 

Fókuszban

Ideje lenne mindenkinek áttérni! Az NKM E-számla jó a környezetnek, az ügyfélnek és most a kórháznak is

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv