A kókuszolaj mégsem annyira egészséges? - Ezt figyeld, amikor használod!

Szőke Angéla
Írta: ,

Az elmúlt évek superfood slágere volt a kókuszolaj. Ezzel sütöttünk, ezt kentük a hajunkra és az arcunkra, mindennel csodát művelt és mindenünk egészségessé vált tőle: kevésbé híztunk, a hajunk selymesebb, arcbőrünk bársonyosabb, a körmeink erősebbek lettek a használatától - elvileg. Az egészséges életmód egyik leghíresebb sztár-nagykövete, Gwyneth Paltrow még fogfehérítésre is ajánlotta, sőt, azt állította, hogy hüvelyi szárazság ellen is remek megoldás.

Most azonban előállt a Harward egyik professzora, Dr Karin Michaels, aki szétzúzta ezt az álmot. Youtube videója, amelyben a kókuszzsírról beszél, már több mint egymilliós nézettségnél jár. A felvétel akkor készült a doktornőről, amikor a Freiburgi Egyetemen tartott előadást „Kókuszolaj és egyéb étkezési hibák” címmel.

„A kókuszolaj színtiszta méreg, rosszabb, mint a disznózsír.”

Állítja Dr. Michels, aki nemcsak lerántja a leplet a kókuszolaj „superfood”, azaz „szuperkaja” státuszáról, hanem kerek perc kijelenti, hogy tulajdonképpen:

„ Az egyik legrosszabb étel, amit a szervezetünkbe vihetünk, hiszen semmilyen adat nem támasztja alá azt, hogy egészséges, csupán az ellenkezőjét.”

Nem a doktornő az első, aki lerombolta a mítoszt, már egy 2017-es AHA (Amerikai Szív Társaság) által végzett kutatás is megállapította, hogy a szívbetegségeket tekintve a kókuszolaj ártalmasabb az emberi szervezetre, mint a vaj. De mi derült ki róla, amitől ez az étel ilyen hamar a mennyből a pokolba jutott?

Mindössze annyi, hogy ez a „csodaolaj” nem áll másból, mint 92 százaléknyi telített zsírsavból. Elképesztő, de egy evőkanál olívaolajhoz képest a kókuszolaj hatszor annyi telített szírsavat tartalmaz, ami majdnem annyi (13 gramm), mint amennyit az AHA napi javasolt mennyiségként előír. Összehasonlításként: a vajban 64, a marhazsírban 40, a sertészsírban pedig szintén 40 százalék, tehát sokkal kevesebb telített zsírsav van, mint a kókuszzsírban.

A telített zsírsav fogyasztása pedig az, ami a „rossz” koleszterinszintért felelős, ami jelentősen megemeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Ha egészségünket nézzük tehát, akkor érdemesebb a sütéshez-főzéshez olívaolajat használni, ugyanis a kókuszolaj jobban megemeli koleszterinszintünket, mint az állati zsírok.