5+1 megoldás az immunrendszer felturbózására - Kezdd el már ősz elején!

Marcali Nóra
Írta: ,
5+1 megoldás az immunrendszer felturbózására - Kezdd el már ősz elején!

Kép forrása: unsplash.com

A nedves és hideg levegő a vírusok és baktériumok tökéletes közege. Amint kitesszük a lábunkat otthonról, az immunrendszerünknek hatalmas munkát adunk. Ha szeretnéd maximálisan felvértezni magad a betegségek ellen, akkor van néhány alapszabály, amelyet mindenképp be kell tartanod. Mutatjuk, hogy melyek ezek!

Kerüld a stresszt!

Könnyű mondani! – vágod rá rögtön és igazad is van, de valójában a stresszmentességért egyszerűen csak ugyanúgy meg kell dolgozni, mint például a fogyásért. Ha szeretnél kevesebbet stresszelni, tudatosan kell változtatnod az életmódodon és meglátod, hogy jótékony hatással lesz az életed minden területére. A stresszhormonok elnyomják az immunrendszeredet, így ha tartósan vagy nagyon erős nyomás alatt, akkor előbb-utóbb fizikailag is le fogsz robbanni. 

Rendszeres sport

Nem is hinnéd, hogy mennyi feszültséget le tudsz vezetni a rendszeres sporttal, pedig jó, ha tudod, hogy a stressz jelentős részétől megszabadulhatsz is. Elkerülni nehéz, ha pedig felgyülemlett benned, akkor akár az egészségedre, immunrendszeredre is negatív hatással lehet, amiből csak annyit fogsz észlelni, hogy egyik pillanatról a másikra váratlanul lerobbantál. Viszont jól felhasználni és megszabadulni a stressztől nem lehetetlen.

Mindenkinek megvan a maga bevált módszere, így neked sem árt, ha kipróbálod, hogy inkább a relaxációval fűszerezett és nyújtásokban gazdag jóga, vagy valamilyen küzdősport, esetleg a tempós futás segít megszabadulni a feszültségtől.

Egészséges táplálkozás

Kevés cukor, jófajta szénhidrátok és sok-sok szezonális gyümölcs és zöldség. Ha ezek mellett teszed le a voksodat, nem tévedhetsz nagyot. Próbáld kerülni a feldolgozott élelmiszereket, semmiképp se válassz gyorsételeket és a boltok fagyasztópultjait is messzire kerüld el. Keresd télen is a termelői piacokat, ahol garantáltan jó helyről származó friss alapanyagokhoz juthatsz.

Mint mindenben, a táplálkozásban is azzal támogatod leginkább az immunrendszeredet, ha a változatosságra és a rendszerességre törekszel.

Sokan gondolják, hogy télen megengedhetik maguknak, hogy lazítsanak a gyeplőn, pedig ne feledd, nemcsak nyári alak készül télen, hanem az egészségedben is fontos ez az időszak.

Aludd ki magad!

Ha úgy érzed, hogy nem százas az egészséged, az első dolgod az legyen, hogy bebugyolálod magad és alszol egy igazán nagyot. Az ideális persze az lenne, ha mindezt már megelőzésképpen is komolyan vennéd, és minden nap figyelnél rá, hogy az alvásidőd legalább 7-8 óra legyen.

Sajnos hiába próbálod hétvégén pótolni a kimaradt órákat, a kulcs a rendszerességben rejlik. 

Tápláld a jó baktériumokat

A baktérium szótól hajlamosak vagyunk megijedni, pedig a testünk valójában telis tele van jó baktériumokkal, olyanokkal, amelyek segítenek egyensúlyban tartani a testünk működését, egészségesek maradni. Ilyenek például a bélbaktériumok is, amelyek elengedhetetlenek a megfelelő emésztéshez, ezáltal pedig nagyban befolyásolják immunrendszerünk működését. A leghatásosabban natúr kefirrel és joghurttal gondoskodhatsz a jó baktériumokról.

Ne bagatellizáld el a bélügyeket, nem is hinnéd, hogy mennyi mindent megelőzhetsz, ha ezen a téren rendben vagy!

Pótold a napfényt!

Nyáron már abból is elég D-vitamin jut a szervezetedbe, hogyha egyszerűen csak hazasétálsz a napsütésben, vagy szabadtéri programot szervezel, télen viszont sajnos előfordul, hogy még sötétben indulunk reggel és már sötétedés után érünk haza este, a kettő között pedig irodában, tömegközlekedésen vagy autóban töltjük az időnket, napfényt pedig szinte alig látunk.

A szervezetünkben azonban ilyenkor is szüksége van a D-vitaminra, hogy egészségesek és energikusak maradjunk, védettek legyünk az autoimmun betegségekkel szemben. Ezt vitamin formájában kell megtenned - ennek adagolásáról viszont konzultálj háziorvosoddal vagy gyógyszerészeddel.

Kép forrása: VadimVasenin/Depositphotos.com