Így ismerd fel és ezt tedd pánikroham esetén

Írta: ,

A rohanó hétköznapok, a bennünket érő folyamatos stressz, a feszült helyzetek és egyéb hatások miatt sokan idegeskednek, szoronganak, és emiatt akár pánikrohamot is élhettek már át. A tünetek sok esetben súlyosak lehetnek, de szerencsére van mód ennek legyőzésére. Nézzük, mit is jelent pontosan a pánikroham és hogyan kezelhetjük!

A jellemző tünetek

Először talán nem is tudatosul bennünk, hogy pánikrohamunk van. Nem tudjuk mire vélni, sok más betegségre gyanakodunk a tünetek észlelése után, például szívinfarktusra, majd ha esetleg szakemberrel konzultálunk erről, kiderül, hogy „csak” pánikrohamunk volt.

Ilyenkor azt érezheted, a szíved olyan hevesen kalapál, hogy szinte kiugrik a helyéről, hányingered lehet, mellkasi fájdalmat vagy nyomást érezhetsz, a kezeid remegnek, bizseregnek vagy elzsibbadnak, a torkodban olyan érzés, mintha fojtogatnának, nehezen kapsz levegőt.

A rohamok többnyire rövid ideig, jellemzően 5-10 percig tartanak. Amint túl vagyunk rajta, nagyon fáradtnak, kimerültnek érezzük magunkat. Nem meglepő, hiszen az agyunk ilyenkor felkészíti a testünket az esetleges veszélyre, és ez sok energiát vesz igénybe. A pánikrohamoktól szenvedők gyakran éreznek testi tüneteket, ami miatt orvoshoz fordulnak, hiszen azt gondolják, valami súlyos betegség állhat a háttérben. A roham közben elveszíthetjük a racionális gondolkodásunkat, nem tudhatjuk, pontosan hol vagyunk, és kívülről láthatjuk önmagunkat.

Honnan ered?

Egyes feltételezések szerint ez a fajta betegség az őseinktől származik. A veszélyes vagy életveszélyes helyzetekben ugyanis a testünk felkészül egy esetleges futásra, rohanásra vagy támadásra. Ilyenkor túlélési mechanizmusként jelentkezik a gyors légzés, a reflexek felerősödnek és elkezdünk túlzottan izzadni. Bár ma már nem vagyunk olyan életveszélyes helyzetekben, mint annak idején az ősember, ezek a tünetek a mai napig megmaradtak.

Mit lehet ellene tenni?

Ha a pánikroham tüneteit veszed észre magadon, nem kell megijedned, nem vagy életveszélyben, ezek a helyzetek kezelhetőek. Szakemberek azt ajánlják, hogy ilyenkor emlékeztesd önmagadat arra, hogy nem fogsz meghalni vagy elájulni. Próbálj meg egy csendes helyre húzódni, ahol nincs senki. Igyekezz lassú, mély lélegzetet venni. Feszítsd meg, majd lazítsd el az izmaidat.

Amennyiben ezek nem segítenek vagy csak ideiglenesen oldják meg a problémát, akkor feltétlenül kérj segítséget szakembertől. Kerüld továbbá a stresszes élethelyzeteket, próbálj meg kikapcsolódni gyakrabban, aludj jól, pihenj sokat, étkezz egészségesen és meditálj. Érdemes átgondolnod, mi az, ami kiváltja a rohamokat, és keresd fel az orvosodat tanácsért. Nem árt óvatosnak lenni vele, te ugyanis nem minden esetben tudod kezelni, és a helyzet akár súlyosabbá is válhat. Néhányan pánikrohamaik miatt már az utcára vagy a boltba sem mernek elmenni, az alkoholtól vagy kábítószertől remélik a megoldást, rosszkedvűek, depressziósok lesznek és ez legsúlyosabb esetben akár öngyilkossági kísérlethez is vezethet. A kezelés nem megy egyik napról a másikra, el kell fogadni, hogy ez egy hosszú folyamat. A szakember írhat fel nekünk gyógyszer és javasolhat terápiát is.

Kép forrása: mswcareers.com