Így csökkentheted a mellrák kockázatát a legkönnyebben

Írta: ,

Szeretnéd elkerülni a rettegett csomót a melledben? A brit The Telegraph című lap a nemrégiben publikált kutatások segítségével összegyűjtötte, melyek azok a megelőzési praktikák, amelyek bizonyítható módon eredményre vezetnek – őket mutatjuk most be neked.

Legyél „melltudatos”!

1/5 Legyél „melltudatos”!

A legtöbb emlőrákos diagnózis azután történik meg, hogy az érintettek valami szokatlant észleltek magukon, és orvoshoz fordultak vele.

A rutin szűrővizsgálatok is nélkülözhetetlenek ugyan, ám minden jel arra mutat, hogy a fizikai önismeret a megelőzés legfontosabb eleme.

Ehhez tisztában kell lenned a melled formájával, tapintásával, színével és arányaival.

Akármilyen furcsának tűnik, a nők nagy részének fogalma sincs arról, hogy miként változik a kebel a menstruációs ciklus szakaszaiban, így az első hónapban meg is ijednek, amikor a tükörben elölről és oldalnézetből kissé változó képet látnak.

A saját tested alapos megismerése után nyerhet egyáltalán értelmet az önvizsgálat – különben honnan vennéd észre a fájdalmas tünetet nem produkáló elváltozásokat?

Szoptass!

2/5 Szoptass!

A World Cancer Research Fund 2013-as kutatása szerint a legalább fél éven keresztül szoptató nőknél tíz százalékkal alacsonyabb a mellrák miatti halálozás kockázata.

A vizsgálatba összesen 380 000 főt vontak be, s ez már elég nagy elemszámú minta ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni belőle.

Sőt, az is bebizonyosodott, hogy a szoptató anyukáknál 17%-kal mérséklődött a halált okozó szív- és érrendszeri megbetegedések aránya.

Még véletlenül sem kell kevesebbnek érezned magad attól, ha esetleg nincs lehetőséged szoptatni a csemetédet – ám ha van, egy pillanatig se habozz, mert mindkettőtök szemszögéből érdemes!

Igyál kevesebb alkoholt!

3/5 Igyál kevesebb alkoholt!

A Bostoni Egyetem Orvosi és Közegészségügyi Iskolájának tavalyi felmérése alapján közvetett módon az alkohol felel a mellrákos halálozások 15%-áért.

Hiába tűnik meglepőnek ez az arány, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem véletlenül sorolta a legerősebb rákkeltő vegyületek közé még 1988-ban a piát.

A kutatások mégis azt mutatják, hogy csak nagyon kevesen vannak tisztában a szesz jelentette egészségügyi kockázattal, mert abba a tévhitbe ringatják magukat, hogy az időnkénti vagy mértékletes italozásnak nincs negatív folyománya.

Pedig van, és nem kell feltétlenül lerészegedni ahhoz, hogy megtapasztald…

Egyél zsírszegényen!

4/5 Egyél zsírszegényen!

A zsírban gazdag táplálkozás ötödével növeli az emlőrák kockázatát – derült ki idén az EPIC Mellrák Tanulmányból. A telített zsírsavak ráadásul 28%-kal emelik a hormonérzékeny daganatváltozat kialakulásának veszélyét.

A tudósok úgy vélik, hogy a háttérben az a folyamat húzódik meg, amelynek során a zsírsejtek méreganyagokat tárolva folyamatos gyulladásban tartják a többi szövetet, így többféle betegséghez, például metabolikus szindrómához is vezetnek.

A testsúlyod nem minden esetben tükrözi hűen a szervezeted zsírarányát, mivel akár az átlagnál kevesebb kilót nyomva is lapulhat túl sok zsírpárna a hasadban, mint ahogy a sokak által ideálisnak tartott tömeget egészséges izomzattal is túllépheted.

Tartsd a súlyodat!

5/5 Tartsd a súlyodat!

A University College London munkatársai kimutatták, hogy azok a nők, akik évtizedenként egy szoknyaméretnyit gyarapodnak huszonéves koruktól fogva a menopauzáig, egyharmadával megnövekedett mellrák-kockázattal állnak szemben.

Régóta ismert tény, hogy a zsírpárnák a már említett hormonális oknál fogva növelik ezen tumorfajta előfordulását, ám ez amilyen ijesztő tény, olyannyira megnyugtató is: ha tehát odafigyelsz a súlyodra, lényegesen csökkentheted a veszélyt.

Az előny természetesen nemcsak a mellrákra vonatkozik, hanem a szív- és érrendszeri megbetegedésekre, az emésztőszervi panaszokra és egyes idegrendszeri kórképekre is.

Te melyik óvintézkedést pipálhatod ki?