5+1 étrendbeli változás, amire szükséged van, ha hormonális problémákkal szenvedsz

Szabó Erzsébet
Írta: ,
5+1 étrendbeli változás, amire szükséged van, ha hormonális problémákkal szenvedsz

Kép forrása: latanni/depositphotos.com

Miért van minden eddiginél több hormonprobléma? Miért esnek olyan sokan nehezen teherbe? Sok szakértő szerint két dolgot okolhatunk ezért: stresszes életmódunkat és helytelen táplálkozásunkat. Most eláruljuk, utóbbin hogyan tudsz változtatni annak érdekében, hogy sokkal egészségesebb lehess, és minél gyorsabban rendeződjenek hormonális problémáid!

Természetesen az egészséges táplálkozás nem jelenti azt, hogy abbahagyhatod a gyógyszereid szedését, vagy nem kell többet konzultálnod az orvosoddal! Azonban érdemes változtatnod – legalább egy próba erejéig – hiszen, ha a hormongondok miatt amúgy is rendszeresen jársz laborba, tökéletesen követni tudod, van-e eredménye a megreformált étrendednek. Tartsd ki legalább 5-6 hónapig, és meglátod, a befektetett fáradozásod megtérül!

A szója a gluténhoz hasonlóan megosztó alapanyag, vagy egyes esetekben adalékanyag. Sokan – a támogatók közül – példálóznak azzal, hogy „keleten is mindenki eszik szóját”. Ez az állítás (amellett, hogy ilyen formában nem igaz), figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy hozzánk már szinte kivétel nélkül génmódosított, feldolgozott szója kerül.

A szója egy nagyon nehezen emészthető alapanyag, csupán kis része képes felszívódni, a benne található lektinek pedig irritálják a belek nyálkahártyáját. A szója emellett akadályozza a jód felszívódását, márpedig Magyarország túlnyomó része kifejezetten híres arról, hogy jódszegény a vize, az emberek pedig nem túl gyakran gondolnak az utánpótlásra (sem étkezés, sem táplálék kiegészítő formájában).

Márpedig a megfelelő mennyiségű jód kulcsfontosságú, ha a pajzsmirigy, ezáltal pedig a hormonrendszer működését vizsgáljuk. Emellett meg kell említeni a szója ösztrogén tartalmát, ami ugyancsak megzavarhatja a szervezet hormonháztartását.

Egyértelműen jobban teszed, ha minden formában kizárod!

Ne fogyassz tejtermékeket! Kép forrása: brebca/depositphotos.com

Lassan biztosan úgy érzed, semmit sem ehetsz, és még csak a második pontnál járunk… Az igazsághoz azonban hozzátartózik, hogy a tejfehérje és laktóz intolerancia legalább olyan gyakori gond, mint a gluténérzékenység. Az érzékenység manapság már könnyen szűrhető, azonban a legtöbbször vérben ellenőrzik az antitesteket.

Ennek az a hátulütője, hogy ha a vérből kimutatható az intolerancia, akkor az már minden bizonnyal súlyos méreteket öltött.

A tejtermékek esetében a legtöbbször szintén egy fehérje, a kazein a felelős a gyulladás kialakulásáért, avagy fokozásáért, hiszen a tejtermékek nyálkásító hatásúak a belekben, akadályozzák a tápanyagok, vitaminok felszívódását, így az immunrendszert is károsítják.

Kezdetekben „csak” puffadást, hasmenést okoznak, de áteresztő bél szindróma, IBS és hormonális gondok is kialakulhatnak akkor, ha nem figyelsz az intő jelekre. A rossz közeg táptalajt biztosít a gombáknak, baktériumoknak, káros mikrobáknak. Bár elkeserítőnek hathat, ha el kell hagynod a tejet és a tejtermékeket, már kiváló növényi sajtokat, joghurtokat vásárolhatsz, amik alternatívát jelenthetnek a táplálkozás során.