5+1 étrendbeli változás, amire szükséged van, ha hormonális problémáid vannak

Szabó Erzsébet
Írta: , Frissítve:

Miért van minden eddiginél több hormonprobléma? Miért esnek olyan sokan nehezen teherbe? Sok szakértő szerint két dolgot okolhatunk ezért: stresszes életmódunkat és helytelen táplálkozásunkat. Most eláruljuk, utóbbin hogyan tudsz változtatni annak érdekében, hogy sokkal egészségesebb lehess, és minél gyorsabban rendeződjenek hormonális problémáid!

Természetesen az egészséges táplálkozás nem jelenti azt, hogy abbahagyhatod a gyógyszereid szedését, vagy nem kell többet konzultálnod az orvosoddal! Azonban érdemes változtatnod – legalább egy próba erejéig – hiszen, ha a hormongondok miatt amúgy is rendszeresen jársz laborba, tökéletesen követni tudod, van-e eredménye a megreformált étrendednek. Tartsd ki legalább 5-6 hónapig, és meglátod, a befektetett fáradozásod megtérül!

Attól, hogy valamire rá van írva, hogy „gluténmentes”, „cukormentes” vagy „tejfehérjementes”, még nem feltétlenül jó. Sajnos. Kiváló példát jelentenek erre a különféle felvágottak, amik bár a legtöbbször tartalmazzák a korábban kiemelt káros anyagokat, nem olyan nehéz „mentes” változatot készíteni belőlük. Azonban azt csak a bio minősítéssel dolgozó gyártók garantálják, hogy nem tömik az állatokat antibiotikumokkal, növekedési hormonokkal, és nem használnak génmódosított alapanyagokat (sem a gyártás, sem az állatok hízlalása során).

Bár nagyon sokan figyelmen kívül hagyják, tökéletesen igaz a mondás: „az vagy, amit megeszel”. Ha olyan húst eszel, aminek a „tulajdonosa” nagyon rossz, ipari tartásból származik, akkor bizony te is elfogyasztod azt a sok méreganyagot és hormont, amit az adott állat megkapott.

Ha nagyon szüksége van a szervezetednek a támogatásra, akkor erre is ügyelj, és vásárolj kistermelői, vagy bio minősítésű, GMO mentes élelmiszereket!

Időről időre visszatér a köztudatba a glutén káros hatása, de sajnos sokan azt várják a gluténmentes étkezéstől, hogy majd lefogynak. Mivel ez többnyire nem történik meg, fel is adják a próbálkozást, és visszatérnek a hagyományos étkezési szokásokhoz.

Először is szögezzük le: a gluténmentes lisztek többsége ugyancsak magas szénhidrát-és energiatartalmú, csak akkor lehet fogyni velük, ha nagyon tudatosan étkezel. Ezért a gluténmentes táplálkozás nem egyenlő a diétával, de nem is jelenti azt, hogy gluténmentes étrenddel ne lehetne fogyni. Sőt!

De mégis miért káros a glutén? Miért kell kizárni az étrendből? A glutén a szervezetben utánozza a pajzsmirigy szerkezetét, és ez nem csak magát a pajzsmirigyet, hanem az emésztő- és az immunrendszer is elgyengíti, súlyos gyulladásokat okoz.

A gluténfogyasztás következtében az immunrendszer olyan antitesteket termel, amik aztán a szervezet sejtjeit, szöveteit támadja meg. Ennek folyamán gyakran autoimmun betegségek, pajzsmirigy rendellenességek alakulnak ki, amik természetesen az egész szervezet hormonháztartását felborítják, és számos más problémát generálnak.