Te hogyan veszed a levegőt? A „jó légzés” éltet, nyugtat és gyógyít 

Szirák Viki
Írta: ,
Te hogyan veszed a levegőt? A „jó légzés” éltet, nyugtat és gyógyít 

Kép forrása: Brooke Cagle/unsplash.com

Úgy veszünk levegőt, hogy nekünk még csak fel sem tűnik, és bár azt gondolnánk, ezt aztán tényleg nem lehet "rosszul" csinálni, valójában szakértők szerint igenis lehet. Ráadásul elég gyakori probléma. Erre pedig azért is érdemes nagyon odafigyelni, mert a jó légzés a nyugodt, egészséges élet egyik fontos része. Mi segítünk ebben! (x)

Nem véletlenül mondják azt, hogy különböző légzési technikákkal a szorongás mértékét is csökkenthetjük, megszabadulhatunk a stressztől, és lenyugtathatjuk magunkat egy feszült helyzetben. De nem csak ilyen esetekben lenne fontos odafigyelni arra, hogy megfelelően vesszük-e a levegőt, hiszen a hétköznapok során is komoly hatással lehet ránk és az egészségünkre az, ha rosszul lélegzünk. A Journal of Neurophysiology című külföldi lapban jelent meg korábban egy kutatás arról, hogy az agyunk egészen más aktivitást mutat, ha odafigyelünk a légzésünkre, és nem automatikusan vesszük a levegőt:

a ritmikus, mély lélegzet teljesen ellazítja az idegeket.

Érdemes kipróbálnod azt, hogy amikor eluralkodik rajtad a stressz, vagy úgy érzed, mérgedben mindjárt felrobbansz, fél percig csakis a levegővételre helyezed a hangsúlyt. És íme még néhány szabály, hogy ne csak akkor vedd helyesen a levegőt, amikor tényleg oda is figyelsz rá!

1. Ne a szádon keresztül

AntonioGuillemF/depositphotos.com

Kétféleképp tudsz levegőt venni: az egyik verzió, hogy az orrodon át lélegzel, a másik pedig az, hogy a szádon keresztül. Utóbbi a helytelen módszerek közé tartozik!

Amikor ugyanis az orrodon át veszel levegőt, az orrlyukaid megszűrik a levegőt, felmelegítik azt, majd benedvesítik, így sokkal kevesebb szennyeződés jut be a tüdődbe.

Ezzel szemben a szájon át történő légzés során ezek elmaradnak, ha pedig nagyon hideg van odakint, még akár fájdalmat is érezhetsz a tüdődben. Persze bizonyos esetekben, mint a sportolás, utóbbi elengedhetetlen, de azért a hétköznapok alatt inkább az orrodon át próbálj meg lélegezni!

2. Hasból vegyél levegőt

Brooke Cagle/unsplash.com

Manapság egyre gyakoribb, hogy az emberek nem hasból, hanem sokkal inkább mellkasból vesznek levegőt. Ebben szerepet játszik a stressz, a szorongás, de akár az állandóan behúzott has vagy a szoros ruhák is. Sokszor észre sem vesszük, hogy mellkasból lélegzünk, ez pedig éveken át így is maradhat, annak ellenére, hogy a testünk érzi, hogy ilyenkor rendszertelenül vesszük a levegőt, nem jut belőle elegendő a tüdőnkbe, és a felesleges oxigén sem tud eltávozni a szervezetünkből.

A hasi légzés viszont sokkal egészségesebb, tekintve, hogy a levegő a tüdőd mélyére is eljut, helyreállítja az oxigén és szén-dioxid egyensúlyát, és a stresszt is csökkenti.

Érdekesség, hogy alvás közben így vesszük a levegőt, de napközben már az emberek jelentős részénél ez a feladat a mellkashoz kerül át. Szerencsére gyorsan meg lehet tanulni a hason keresztül történő légzést, hiszen csak koncentrációra van szükséged. Napközben többször is figyelj oda arra, hogy a hasadból vedd a levegőt, és azt fogod tapasztalni, hogy sokkal energikusabb vagy!

3. Nyugtató technikák

Yoann Boyer/unsplash.com

Amikor úgy érzed, szükséged lenne némi instant nyugalomra, vonulj el egyedül egy szobába, és figyelj a légzésedre.

Csukd be a szemed, és pár másodpercig csak lélegezz, mindenféle gondolkodás nélkül. Ezután lassan számolj el négyig, miközben végig beszívod az orrodon keresztül a levegőt. Ezt követően ugyanennyi ideig fújd ki, és ezt ismételd meg legalább ötször.

Ez a pranayama jóga egyik alapvető módszere arra, aminek célja, hogy egyensúlyt teremts a légzésedben. Ezt a típusú jógát kifejezetten érdemes kipróbálnod abban az esetben, ha mostanában nagyon sokat stresszelsz, és nehezen tudod levezetni a feszültséget.

4. Tiszta légutak

Eli DeFaria/unsplash.com

Ahhoz, hogy megfelelően tudj lélegezni, fontos, hogy tisztán tartsd a légutakat. Ez persze a téli szezonban, amikor rengetegen ágynak dőlnek különböző megfázások, influenzás tünetek miatt, nem egyszerű feladat.

A hurutos köhögés ebben az időszakban például kifejezetten gyakori, ami önmagában is elég zavaró tünetekkel jár, de ráadásul a megfelelő légzést is nehezíti, és emiatt akár stresszesebbé is válhatsz, mint máskor. A hurutos köhögés a felesleges váladék miatt alakul ki, ami egyáltalán nem jelent bajt, hiszen ez a gyógyulás jele, és muszáj felköhögnöd, hogy megtisztítsd a légutakat, de ugyanakkor nagyon zavaró a beteg számára.

Bien tipp:

Hogy mihamarabb magad mögött tudhasd a problémát, próbáld ki a Prospan® * szirupot, ami egy növényi eredetű, rendkívül hatásos köptető. Ez segíti a letapadt nyák felszakadását és kiürülését a borostyánlevél gyógyító erejét felhasználva.

Csökkenti a köhögéssel járó irritációt és gyulladást, valamint megkönnyíti a légzést is, így hatalmas segítséget nyújthat kicsiknek és nagyoknak egyaránt egy hurutos köhögés esetén!

* A Prospan® szirup és csepp borostyánlevél száraz kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszerek.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Fókuszban

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

3 óriási tévhit a hurutos köhögéssel kapcsolatban

Okos tetőablak: együtt a kényelem és a funkció