Hogyan segítsünk szeretteinknek a leszokásban? A szakértő szerint ezeket tehetjük

Írta: ,

Hazánkban jelenleg nagyjából 800 ezer az alkoholisták száma, a dohányzásra vonatkozó statisztikák szerint pedig a férfiak több, mint 40%-a, míg a nők nagyjából 30%-a dohányzik hazánkban, és gyógyszer- és drogfüggők szintén jelentős számban fordulnak elő itthon. Szakembert kérdeztünk arról, hogy ha egy szerettünknek van szenvedélybetegsége, hogyan segíthetjük őt a leszokásban.

Gerevich József pszichiáter, addiktológus szerint mindenekelőtt azzal segíthetünk szeretteinknek megszabadulni egy-egy káros szenvedélyüktől, hogy határozottan, következetesen és folyamatosan kinyilvánítjuk, hogy a káros szenvedély veszélyes az egészségre, az élet hosszára, adott esetben a környezetre, és ettől minél hamarabb meg kellene szabadulni.

– Aszerint, mekkora az ellenállás a segítés felé a szenvedély alanya részéről, különböző további stratégiák szükségesek. Minél nyitottabb valaki a külső segítség elfogadására, annál konkrétabb, testre-, személyre szabott tanács adható a káros szenvedély természete szerint. Azokat, akiket például elsősorban az elvonási tünetektől való félelem tart vissza, fontos tájékoztatni arról, minél nehezebb megválni a szertől, annál nagyobb annak valószínűsége, hogy a későbbiekben kevesebb az esélye a visszaesésnek – magyarázta a szakember.

Elmondása szerint az elvonás során tapasztalt szenvedésfok komoly visszatartó erő lehet a szenvedélybetegek számára. Akiknél az elvonási tünetek általában alattomosabban jelentkeznek, és bizonyos helyzetekben megnyilvánuló feszült, ingerlékeny állapotok alakulhatnak ki az elvonás során, alternatív cselekvési programokat célszerű kidolgozni: aktív beszélgetéssel, tornával, intenzív zenehallgatással – személyenként eltérő lehet, hogy éppen kinek mivel –, vagy más, szintén testre szabott akcióval lehet ellensúlyozni a negatív késztetéseket.

– Fontos deklarálni, hogy a szenvedő személy mellett vagyunk, együtt érzünk vele, támogatjuk őt ezen az úton. Ha nekünk is van rossz szokásunk, deklaráljuk, hogy abbahagyjuk, ha ő is abbahagyja. Gyűjtjük a sikeres eseteket. A facebookon van például egy oldal, Hogyan szoktam le a dohányzásról? címmel, ahol jó példák sorával lehet megismerkedni. Más, ehhez hasonló oldalak is vannak, és természetesen olvasóbarát kézikönyvek, amelyek pontos útmutatásokat, ötleteket adnak a leszokásra – mondta Gerevich József.