Hízást okozhatnak a következő gyógyszerfajták, az orvosok szerint

Nagy Niki
Írta: ,
Hízást okozhatnak a következő gyógyszerfajták, az orvosok szerint

Kép forrása: unsplash

Biztosan hallottad már, amikor valaki azért panaszkodik, mert a gyógyszeres kezelése miatt hízott – bármennyire furcsán (és kifogásnak) hangzik is a dolog, tényleg vannak olyan gyógyszercsoportok, amelyek valamilyen úton-módon befolyásolhatják a súlyodat, vagy az étvágyad növelésével hízékonyságra ítélnek. Persze ez sem jelenti azt, hogy kitartó munkával ne előzhetnéd meg az elhízást, de ha az alábbi gyógyszerfélék valamelyikét szeded, érdemes különösen odafigyelned.

Szteroidfélék

Nem véletlen, hogy a szteroidos gyógyszereket egy normális orvos tényleg csak utolsó megoldásként írja fel, és az sem, hogy minél rövidebb ideig kell szedned őket, ha teheted. Az ilyen szerekkel több mindent kezelnek, többek között bőrbetegségeket, vérproblémákat, gyulladásos emésztési betegségeket, de nem jó, ha túl sokszor és sokat szedsz belőlük.

Álmatlanságot, megnövekedett étvágyat, és vízvisszatartást okozhatnak, ez a hármas pedig tökéletes kombó arra, hogy elkezdj hízni.

A kialvatlanság növeli a stresszhormon szintjét, ráadásul a szervezeted a kimaradt pihenést extra energia bevitelével próbálja meg pótolni, a vízvisszatartás miatt pedig folyton egy kicsit pufinak érezheted magad.

Ha ilyen gyógyszert szedsz, a legjobb tipp az, hogy figyelj oda az alvásra, és tegyél meg mindent, hogy minél több időt tölts az ágyban, és írj össze magadnak egy egészséges étrendet, ahol nem éhezel, és nem eszel a falásrohamaid során olyan ételeket, amelyek csak üres kalóriákat tartalmaznak.

Antidepresszánsok

A szelektív szerotoninvisszavétel-gátlók olyan gyógyszercsoport, amelyet elterjedten alkalmaznak antidepresszánsként a depresszió, a szorongás és különféle személyiségzavarok kezelésében. Az SSRI-k megnövelik az idegsejtek közötti térben lévő szerotonin nevű neurotranszmitter koncentrációját, ami gyakorlatilag egy boldogsághormon, így biztos, hogy a hangulatod jobb lesz a gyógyszerektől, viszont jobban kívánod majd a szénhidrátokat is, amelyekre ugyan szüksége van a szervezetednek, de nem mindegy, mekkora mennyiségben.

Ha úgy érzed, hogy kenyeret ennél tésztával, mellé egy kis sült krumplit és pizzát, akkor kérdezz rá az orvosodnál, hogy nem tudna-e valamilyen másfajta antidepresszánst felírni – ha viszont annyira bejön a hatása a szerotoninvisszavétel-gátlónak, akkor inkább figyelj oda, mennyi szénhidrátot fogyasztasz akkor is, ha nagyon kívánod őket.

Antipszichotikumok

Egy 2017-es kutatás szerint szinte az összes antipszichotikum gyógyszer, köztük az olanzapin, a klozapin vagy a riszperidon, súlygyarapodást okoz. Bár az első négy hétben szinte minden beteg hízásról számol be, van, akinél a kezelés során évek múltán is marad a hízékonyság. Kutatók nem tudják, hogy pontosan mi az oka ennek, de valószínű, hogy a gyógyszerekben található vegyi anyagok befolyásolják az étvágyat és az anyagcserét.

A kutatás szerint a gyógyszer szedése utáni négy hét során, ha 5 százalék felé megy a testsúlygyarapodás, valószínűleg tovább is fog folytatódni.

A legegyszerűbb, ha ilyenkor felkeresed az orvosodat, és együtt kitaláltok valami megoldást, ami akár kiegészítő terápia és dietetikusi tanácsadás is lehet.

Fogamzásgátló tabletták

Rengetegen számolnak be fogamzásgátló tabletta miatti súlygyarapodásról, aminek az oka a tablettában található progeszteron nevű hormon lehet, ez ugyanis megnöveli az ember étvágyát.

Ezen kívül a vízvisszatartás itt is jelentkezik, ami ugyan rövid távú, és ha abbahagyod a tablettát, eltűnik, mégis zavaró lehet.

Ha tényleg úgy érzed, hogy a fogamzásgátló gyógyszer után hízékonyabb lettél, akkor válts más fogamzásgátló módszerre, vagy figyelj oda arra, mit és mennyit eszel annak ellenére, hogy esetleg több ételt kívánhatsz a megszokottnál.

Antihisztamin

Az allergiára szedett antihisztaminfélék kutatások szerint különösen a nőknél okozhatnak súlygyarapodást, de csak akkor, ha hosszú távon és nagy mennyiségben szedik őket.

A kutatók egyelőre nem tudják, pontosan mi ennek az oka, de köze lehet ahhoz, hogy ezek a szerek csökkentik a test hisztaminszintjét, ezért éhesebbnek érezzük magunkat.

Szakértők szerint ezt a legjobban úgy tudod kivédeni, ha mindent megteszel, hogy gyógyszer nélkül is megvédd a szervezetedet az allergiát okozó dolgoktól, ha pedig ezt nem tudod megtenni, ritkábban kezeld az egész szervezetet, inkább azt a testrészedet, ahol az allergia tünetet mutat: az orrspray vagy a szemcsepp a legjobb barátod lehet.

Fókuszban

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba