Meglepő hétköznapi okok, amik a fejfájásodat okozzák

Írta: ,

A fejfájásnak időnként magától értetődő okai vannak, pl. kiválthatja nyakfájdalom, fronthatás, vagy bármilyen szemprobléma. Akadnak azonban olyan tényezők, amik messze nem ilyen egyértelműek, mégis ugyanolyan kellemetlen fájdalmat okoznak.

Túl sok kávét iszol

Sokan azért isznak kávét, vagy más, koffeintartalmú italokat, hogy enyhítsék a fejfájásukat: tény és való, a koffeinmegvonás egyik kínzó tünete a fejfájás. Azonban arra már nem gondolnak ennyien, hogy a napi szinten elfogyasztott, nagy mennyiségű kávé éppúgy fejfájást okozhat, mint a hiánya. A koffein hatására összeszűkülnek az agyat körülvevő erek, de ha ez az anyag kiürül a szervezetből, akkor az erek ismét kitágulnak, normál állapotúak lesznek.

Sokak számára ez a változás is fejfájással járhat, ráadásul kialakul egy ördögi kör: te is azért kezdesz kávét inni, hogy elmúljon a fejfájásod, holott lehet, hogy pont a koffein az, ami végső soron a fájdalmat generálja. Szerencsére ez a probléma leginkább azoknál figyelhető meg, akik valóban sok kávét isznak, de természetesen a hajlam is közrejátszhat. Ami biztos, hogy napi legfeljebb egy-két csésze kávét ajánlanak a szakértők, ennél többet nem érdemes fogyasztanod.

Hormonális változások

A fejfájás sajnos olyan láthatatlan okokra is visszavezethető, mint amilyenek a teljesen hétköznapi, hormonális változások. Megfájdulhat a fejed akkor, ha éppen menstruálsz, vagy rövidesen meg fog jönni, esetleg éppen peteérésed van. Ezek a fejfájások bizonyos nőknél akár migrénig fajulhatnak, és havi rendszerességgel ismétlődhetnek.

Sajnos nem igazán sikerült ez idáig kideríteni, pontosan mi okozza a problémát, a hormonális összefüggést is csak úgy fedezték fel, hogy terhesség idején, vagy éppen a változókor után megszűntek a kínzó tünetek. Te is gondolhatsz erre a lehetőségre akkor, ha például mindig a hónap bizonyos szakaszában jelentkezik csak a fejfájásod. Ettől ugyan megszüntetni nem tudod, de előre tudsz készülni rá – ha mással nem, fájdalomcsillapítóval, és kevesebb szervezett programmal.

Nassolás

Valószínűleg te sem gondolnál a nassolásra úgy, mint tipikus fejfájás kiváltóra, pedig az igazság az, hogy még erre is képes néhány „bűnös” falat. Az ok elsősorban a vércukor ingadozásban rejlik, ugyanis, ha hirtelen megnő, vagy visszaesik az vércukorszinted, akkor az az arra érzékenyeknél kiválthatja a fejfájást. Bár ebben az esetben a szénhidrát a hibás, fontos kiemelni, hogy a finomított változatokról van szó.

A lassú felszívódású, hosszan eltelítő szénhidrátokkal semmilyen probléma nincs sőt, ezek hajtóanyagai a szervezetünknek. A finomított szénhidrátok, mint amilyenek az édességekben, süteményekben, hagyományos pékárukban vannak, nem csak az ingadozás során válthatnak ki fejfájást, hanem a későbbiekben is. A leeső vércukorszint farkaséhséget okoz, és ha nem tudod gyorsan enyhíteni az éhségedet, akkor attól is megfájdulhat a fejed.

Túlságosan koncentrálsz a feladataidra

Meglepő lehet, de hivatalosan még mindig nem elfogadott tény, hogy a stressz fizikális betegségekhez vezet. Azonban fejfájás esetében is egészen pontosan visszakövethető, mikor okozta stresszhelyzet a kellemetlen tüneteket.

Ha nagyon koncentrálnod kell egy feladatodra, akkor a megerőltető odafigyelés eredménye könnyen lehet a fejfájás.

Ugyanez igaz a feszült, stresszes élethelyzetekre, amikben nem feltétlenül kell fizikálisan teljesítened. Bőven elegendő, ha idegesen várakozol valakire, vagy valamire: amellett, hogy jó eséllyel megfájdul a gyomrod, a fejed is elkezdhet sajogni, és ez a fájdalom nem is fog egykönnyen megszűnni.

Nem szellőztetsz eleget

Az mindenkinek nyilvánvaló, hogy az életben maradáshoz oxigénre van szükségünk, de arra már kevesen ügyelnek, hogy a rendszeres szellőztetésről gondoskodjanak. Pedig ez különösen fontos lenne! Kiemelten akkor, ha többen vagytok egy helyiségben, szellemileg, vagy akár fizikálisan nehéz feladatokat végeztek, stb.

Már pusztán az kiválthatja a fejfájást, ha nincs elegendő friss levegő az irodában, vagy a szobában. Ennek előjele a tompultság, fáradtság érzése, az ásítozás és persze a figyelem lankadása.

Ha ezeket tapasztalod magadon, érdemes gyorsan szellőztetned, és pótolnod az esetleges folyadékhiányt, ugyanis a kevés oxigén és a mérsékelt vízfogyasztás kéz a kézben jár, ha fejfájásról van szó.

Képek forrása: GaudiLab/depositphotos.comGaudiLab/Depositphotos.com