Gyakori téli gond, a megfázás

Írta: ,

A megfázás a hideg hónapok beköszöntével már-már tipikus problémának minősül. Gyakorlatilag nem telik el úgy szezon, hogy ha nem is súlyos mértékben, de néhány napig tartó levertség árán ne szembesülnénk a betegséggel. 

Mi is az a megfázás?

1/5 Mi is az a megfázás?

A megfázás egy vírusos megbetegedés, ami elsősorban a felső légutakat támadja meg.

Mindmáig nincs rá átfogó, tudományos meghatározásunk, ugyanis a meghűlés hátterében több száz vírus állhat, ráadásul alkalmanként baktériumok is közreműködhetnek a fertőzés kialakulása során.

Ebből az okból kifolyólag a nátha az egészen enyhe, csaknem tünetmentes formától kezdve a rendkívül súlyos változatokig terjedhet.

Utóbbi esetén a megfelelő kezelés nélkül és az egyéni adottságoktól függően egészen komoly kórlefolyással járhat. 

Jellemző tünetek

2/5 Jellemző tünetek

A megfázás legjellemzőbb tünetei közé tartozik az orrfolyás, orrdugulás, a nehézlégzés, torokfájás, köhögés, gyakori tüsszögés.

A komolyabbra forduló betegséget rendszerint hőemelkedés, láz kíséri, a szimptómákhoz pedig esetenként izomfájdalom, komoly levertség, gyengeség és fejfájás társul.

Kórlefolyás

3/5 Kórlefolyás

A kórlefolyás lehet gyors, hirtelen és lassú, de hosszabban elhúzódó is.

Ennek elsődlegesen a több mint kétszáz vírusfajta az oka, de nagy szerepet játszik a visszafertőződés is.

A megfázás belégzés útján terjed, ezért különösképpen veszélyesek az őszi, téli időszak során történő társas érintkezések, amik ennélfogva egyszerűen kivédhetetlenek.

A betegséget ezen felül elkaphatjuk a fertőzött tárgyakkal való érintkezés során is, amire különösen nagy esély van ott, ahol sok ember megfordul.

Sajnálatos módon az otthonunk is potenciális veszélyforrássá válhat, amennyiben valamelyik családtagunk megbetegszik.

Hogyan lehet megelőzni?

4/5 Hogyan lehet megelőzni?

Mint minden betegség esetében, úgy a meghűlést illetően is a legjobb módszer a megelőzés, ami a hideg hónapokban elsődlegesen az immunerősítést jelenti.

Érdemes ügyelni a fokozott C-vitaminbevitelre (főleg az első tünetek jelentkezésekor), valamint célszerű komplex, immunrendszer segítő készítményekkel támogatni a védekezőképességet.

Télen különösképpen nehéz friss gyümölcsökhöz, zöldségekhez hozzájutni, ezért lényeges, hogy az egészséges étkezésre nagymértékben ügyelve, táplálék kiegészítők formájában is pótoljuk a hiányt. 

Ajánlatos legalább részben a már évszázadok óta bevált praktikákra hagyatkozni, hiszen ezek szintén hozzájárulhatnak az egészség megőrzéséhez, illetve a gyorsabb gyógyuláshoz.

Egyesek a fokhagymakúrára, mások a fekete retekre, citromra, megint mások a gyömbérre esküsznek – válasszuk a számunkra leginkább testhezálló alternatívákat.

Még erősebb immunrendszer

5/5 Még erősebb immunrendszer

A mozgásról nem ajánlatos lemondani a hideg hónapok alatt sem, az ellenálló képesség fejlesztésére az egyik legjobb mód, ha rendszeresen edzünk.

Az izzadást fokozhatjuk az alkalmankénti szauna használattal, ami ugyancsak ismert méregtelenítő, immunerősítő hatásáról, ráadásul különösképpen jól esik a mínuszokban. 

A megelőzést segíti a rendszeres és gondos kézmosás, tehát a vírusok terjedésének fizikai akadályozása.

Ugyanezt a célt szolgálja megfertőződés esetén a használt zsebkendők hermetikus elzárása, de a rendszeres szellőztetés is elkerülhetetlen.

Ezekkel a praktikákkal jelentős mértékben csökkenthetjük az újrafertőződést, és a betegség továbbadásának kockázatát.