Miért ébredsz fáradtan, ha kialudtad magad?

Írta: ,

Megvolt a nyolc óra, nem dorbézoltál előző este, nem fogyasztottál alkoholt és fel sem ébredtél az éjszaka közepén, mégis hullafáradtan kelsz? Ezek a meglepő okok lehetnek a háttérben.

1/5 Túl sötét a szobád

Persze, mindig azt mondjuk, hogy a zavartalan alváshoz teljesen sötét, neonreklámoktól, autólámpáktól és villogó laptopfénytől mentes szoba kell. Mégis, ha szeretnél kipihenten ébredni, nem árt, ha reggel beengeded a természetes fényt, hiszen ez segít az agyadnak átállni arra, hogy most már fel kellene ébredni, és nem csak az ébresztőóra idegesítő pittyegése miatt fogod kinyitni a szemeidet.

Ha a hálószobád ablaka éjszaka is nyüzsgő környékre néz, vagy éppen ott parkol a szobád mellett az utcán egy lámpaoszlop, próbálj meg a folyosóról vagy a szobáddal szomszédos helyiségekből belopni egy kis fényt, így még akkor sem lesz túl erős a fényszennyezés, ha ezek a helyiségek is világosak az éjszaka.

Hektikus az alvási ciklusod Kép forrása: yourtea.hardpin.com

2/5 Hektikus az alvási ciklusod

Mindenkivel előfordul, hogy nem sikerül időben ágyba kerülnie, vagy annyira fáradt, hogy már este nyolckor kidől aludni. Érdemes viszont egy egységes időpontot kijelölni az alvásciklus kezdetének, különben a tested könnyen összezavarodhat, amitől ugyan az alvásmennyiséged nem fog csökkenni, de sokkal kevésbé lesz pihentető az a néhány óra, mintha minden nap hasonló időben feküdnél le.

Ez persze nem azt jelenti, hogy minden egyes este fél tízkor pontban az igazak álmát kell aludnod, sokkal inkább azt, hogy igyekezz nagyjából egy-két órás időintervallumon belül maradni, és nagyjából ugyanakkor felkelni, még akkor is, ha aznap semmi dolgod nincs.

Visszanyomod a szundit

3/5 Visszanyomod a szundit

Ez veszélyesebb, mint hinnéd – a hirtelen felkelés helyett ugyanis egyfajta félig alvófélig éber állapotba kényszeríted a tested, amit ráadásul szabályos időközönként meg is szakítasz, hogy aztán újra visszazuhanj az öntudatlanságba.

Bár a pillanat hevében jó ötletnek tűnhet a "csak még öt perc", valójában ez édeskevés ahhoz, hogy egy kicsit is pihenj még, de pont elég ahhoz, hogy megzavard az agyadat, ami éppen újra aludni készül. Ha már semmiképp sem bírsz felkelni, és tudod, hogy van még egy kis időd, ne öt percre, hanem fél órára állítsd a szundit – ez sem a legjobb megoldás, de fél óra alatt mégis többet képes regenerálódni az agyad, mint a sokszor öt perc alatt.

Ne aludj a kutyáddal! Kép forrása: darkparradise.tumblr.com

4/5 Ne aludj a kutyáddal!

Bár néha nagyon jólesik odabújni egy szőrös kisállathoz, aki ráadásul jókat nyújtózkodik és szuszog mellettünk, de ha a kedvenced rosszul alszik, akkor bizony te sem fogsz kipihenten ébredni. Még akkor is veszélyes lehet a dolog, ha igazából fel sem ébredsz a házi kedvenc mocorgására, hiszen az alvásod minőségét még így is szabotálhatja, ha nem teljesen nyugodt környezetben végzed.

Egyszerűbb, ha szegényt kizárod a szobádból, vagy egyszerűen csak az ágyról száműzöd. A délutáni szunyókálások természetesen teljesen más témába tartoznak – ilyenkor amúgy sem tudsz olyan mélyen aludni, úgyhogy nyugodtan hozzábújhatsz a kisállatodhoz, nem fog úgy belerondítani a pihenésedbe, mint éjszaka.

5/5 Túl meleg van a szobádban

Bár mínuszokban kétségkívül nehéz elaludni, az sem jó, ha túlságosan magasra tekered a hőszabályzót a hálószobádban. Ez azért fontos, mert a pihentető alváshoz a szobád hőmérsékletének összhangban kell lennie a testedével, ami éjszaka alvás közben természetes módon alacsonyabb lesz.

Az ideális hőmérséklet kutatók szerint 18 Celsius-fok körül van – ez pont annyi, amikor még szükséged van a takaróra, de nem fagysz meg, ha kinn marad a lábad alóla. Érdemes egy egészségeset szellőztetni is, mielőtt befekszel az ágyba, mert a friss levegő is segít ellazulni és hamarabb elaludni.