Ezt teszi a testeddel az egész napos ülés

Írta: ,

Irodában dolgozol? Esetleg sok órád van a főiskolán, és egész nap csak ülsz a fenekeden? Akkor rossz hírünk van: hatalmas stresszben tartod vele a szervezetedet! Erős érveink vannak amellett, hogy félóránként legalább egyszer nyújtózz egyet!

Nem ez a természetes a testednek Kép forrása: thehousethatlarsbuilt.com

1/5 Nem ez a természetes a testednek

Lássuk be: az ülésnek a modern korig szinte semmiféle szerepe nem volt. Az ősemberek leginkább két lábon álltak vagy feküdtek, csak nagyon ritkán ültek, és akkor sem ilyen hosszan, mint ahogyan mi tesszük manapság.

A testünknek tehát az álló és a fekvő pozíció a természetes, utóbbi is minél keményebb felületen – más kérdés, hogy a modern világban már annyira átalakult a gerincünk, hogy a puhább fekhelyet preferáljuk.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy az üléshez is így alkalmazkodott volna a gerincoszlopunk.

Nagyon rossz hírek Kép forrása: bloglovin.com

2/5 Nagyon rossz hírek

Különböző kutatások kimutatták, hogy a sok ülés összességében nagyon veszélyes a testedre: majdnem 50 százalékkal nagyobb az esélyed a korai halálra, és 125 százalékkal megnöveli a hajlamot a szív- és érrendszeri betegségekre.

Ez nem csak a tévé előtti tespedést jelenti; a munkahelyi vagy iskolai üldögélés is legalább ennyire veszélyes.

Ráadásul, ha számítógéppel is dolgozol, a vállaidat és a hátadat is folyamatos stressznek teszed ki azzal, hogy előrehajolsz.

Még rosszabb hír, hogy heti néhány órás testmozgás nem váltja ki a káros hatásokat – ennél sokkal többet kell tenned a szervezetedért, méghozzá minden nap, ülés közben is.

Az agyadat is érinti Kép forrása: swedenwithlove.com

3/5 Az agyadat is érinti

Ha hiszed, ha nem, még az agyadat is érinti, mennyit ülsz – hosszas egy helyben üldögélés során ugyanis az agyi aktivitásod mérhetően lelassul, az agyad kevesebb vért és oxigént kap, és még a hangulatod is romlik az oxigénhiány miatt.

Nem véletlenül szokták ajánlani, hogy hosszú tanulás vagy munka után állj fel, és sétálj egyet a levegőn – ilyenkor az agyad ismét friss oxigénhez jut, és kicsit felébred, ezután pedig sokkal vidámabban és energikusabban folytathatod azt, amit abbahagytál.

A sok ülés az emésztésednek sem tesz jót, hiszen közben összenyomódnak a hasi tájékon található belső szerveid, nehézkesebben működnek, és nem dolgoznak olyan hatékonyan, mint kellene.

Ne lustulj el! Kép forrása: bedazelive.com

4/5 Ne lustulj el!

A legtöbb, amit tehetsz a sok ülés ellen, ha közben néhány percre felállsz, nyújtózol és sétálgatsz. Ha napközben bármikor lehetőséged van rá, állj, és ne ülj – telefonálás közben, ebédszünetben, munkába vagy iskolába menet és onnan jövet.

Ha otthonról kell dolgoznod, igyekezz minél többet sétálni és a friss levegőn lenni. Tanulási időszakban ne állva, hanem inkább fekve tanulj (és próbálj meg nem elaludni), a székedet pedig cseréld le olyanra, ami megfelelően támogatja a hátad, és hátra tudsz dőlni benne, hogy időnként pozíciót válthass. A lényeg valójában az, hogy ne legyen hosszú órákon keresztül egy helyzetben a gerinced, mert az hatalmas nyomást helyez rá, és ezáltal a szerveidre és az ereidre is.

Mennyit mozogj? Kép forrása: shop.nordstrom.com

5/5 Mennyit mozogj?

Egy lépésszámláló ma már fillérekért beszerezhető, és sokat segít abban, hogy megfelelő mennyiségű mozgást iktass be a napodba. Kutatók szerint a napi 7000-10000 lépés már sokat segít az egészség megőrzésében – mindezt az edzésterveden felül teljesítsd, hiszen az alakformáló edzések a gerincednek és a hátadnak nem segítenek (persze a jóga, különösen a gerincjóga nagyon jót tesz!).

A kitűzött célt könnyen elérheted, ha kicsit hamarabb szállsz le a buszról és sétálsz egy megállót, vagy a lift helyett a lépcsőkön mozogsz. Néha nyújtsd meg a hátad, és masszírozd meg a csuklyás izmaidat.

Menj ki gyakrabban vízért is – így a megfelelő hidratációt is biztosítod a testednek, ami legalább annyira fontos, mint a kitűzött lépésszám!