Ezért árt a cukor a fogainknak

Írta: ,

A cukor hatására a szájban lévő baktériumok olyan erős savat termelnek, amely megpuhítja a fogzománcot, és a szuvasodási folyamat megindításával lassanként kilyukasztja a fogainkat. Ez azért elgondolkodtató tény, mert a fogzománc testünk legerősebb szövete, de a cukor ártó hatásának még ez sem képes ellenállni…

Cukorral táplálkozó baktériumok a szájban

1/5 Cukorral táplálkozó baktériumok a szájban

A szánkba bejutó baktériumokat a cukor tartja életben. Anyagcseréjük végtermékei a fogzománcot támadó anyagok.

Minden ételt kedvelnek, amelyben gyümölcscukor, szőlőcukor vagy tejcukor (maltóz) van.


Tea, úszás és tabletta: 6 meglepő dolog, ami árthat a fogaidnak 


Nemcsak a finomított cukrot tartalmazó élelmiszerek rongálják a fogzománcunkat, hanem azok is, amelyekben barna cukor vagy méz van. A méz ráadásul megtapad a fogak felszínén, ezért különösen ártalmas.

Az aszalt gyümölcsök szintén a ragadósságuk miatt járulnak hozzá fogaink romlásához.

Cukros-savas táplálékok

2/5 Cukros-savas táplálékok

A nyers gyümölcsök gyümölcscukor-tartalmukon kívül intenzív savasságuk miatt indítják el a fogszuvasodást.

Főként a citrusfélék, a savanyú szőlő, a paradicsom, a paprika, a joghurt, a citromlével és ecettel ízesített ételek savasak. 

Szájhigiénia

3/5 Szájhigiénia

A rendszeres cukorfogyasztás megterhelő a test számára. Rövid távon hirtelen teljesítménynövekedés után kimerültséget okoz, hosszú távon elhízáshoz és betegségekhez vezet. 

A fogakat és az ínyt is kikezdi, ezért aki szénhidrát tartalmú táplálékot eszik, annak utána ügyelnie kell arra, hogy a szája pH-értéke helyreálljon, mert ennek következtében a nyála megtisztul.

A semleges kémhatású nyál leoldja a fogfelszínről a maró ételmaradékokat, hatástalanítja a baktériumokat, valamint tartalmazza mindazokat az ásványi sókat, amelyek a fogzománcot alkotják (fluort, kalciumot, magnéziumot), így az újra felépülhet. A száj pH-értéke rágógumi rágásával, fogmosással, szájöblítéssel helyreállítható. 

A savasabb ételek esetében a fogmosással várni kell, mert a fogzománc ilyenkor felpuhul, és a súrolás miatt még sérülékenyebbé válnának a fogak.

A fogorvos még időben segíthet(ne)

4/5 A fogorvos még időben segíthet(ne)

A fogzománcban nincsenek érzőidegek, különben minden étkezés után fájdalmat éreznénk a szánkban.

A fogzománc alatti rugalmas, kemény réteg (dentin) alatt, belül található az idegekkel átszőtt fogbél.

Ha a fogzománc a rossz étkezési szokások folytán megsérül, akkor a fog kilyukad, és a szájban lévő káros sav behatol a fogak érzékeny belsejébe, és fájdalmat kelt.

A legtöbben ilyenkor keressük fel a fogorvost, ahelyett, hogy rendszeresen ellenőriztetnénk fogaink állapotát.

A szuvasodás mélysége és a gyulladással járó duzzadás, gennyesedés miatt ekkor már fokozottabb fájdalmat érzünk, ezért a beavatkozás is megterhelőbb. 

Ne együnk szénhidrátot?!

5/5 Ne együnk szénhidrátot?!

A tésztafélékben, a rizsben, a burgonyában, a kenyérben összetett szénhidrát (keményítő) van. A keményítőt a száj baktériumai nem tudják lebontani, ezért ezek nem annyira károsak. 

A fogak szempontjából (ellentétben a test egészével) káros szénhidrátok fogyasztásánál nem a mennyiség a legfontosabb, hanem a gyakoriság.

Ha valaki a főétkezések közt folyton nassol, annak hosszú időn keresztül marad savas a nyála, és ez árt a fogai és az ínye egészségének. 

A gyümölcsök és a zöldségek is fontosak a testünk számára, és a nassolnivalókról sem kell lemondanunk, ha nem túl gyakran fogyasztunk ilyesmit, és minden alkalommal igyekszünk megszüntetni a nyálunk savasságát.

Ha olyan helyzetben vagyunk, hogy fogmosásra és szájöblítésre éppen nincs lehetőségünk, akkor a szánk megtisztítása céljából legalább igyunk egy pohár vizet, vagy rágcsáljunk uborkát vagy sárgarépát.

A sajt szintén nagyon hatásos, mert zsírtartalma miatt szintén hozzájárul a savas állapot megszűnéséhez.