Így mentheti meg az életedet plusz egy óra alvás

Írta: ,

Állandóan fáradtnak érzed magad, soha nem vagy kipihent? Mondunk öt okot, amiért érdemes egy órával hamarabb ágyba bújni, tovább aludni, vagy hagyni a vasárnapi ebéd utáni mosatlant, és ledőlni szunyókálni végre.

1. Jót tesz a szívednek

A Münchenben megrendezett Európai Kardiológusok Közösségének Kongresszusán egy előadás rámutatott: az alváshiány, akárcsak a túl sok alvás, rendkívül káros lehet a szívednek. A pontos összefüggések feltárására további vizsgálatok szükségesek, de annyi már most bizonyosnak látszik, hogy a nem megfelelő alvásmennyiség elősegíti a gyulladások, a magas vérnyomás és a glükóz anyagcsere-zavarainak kialakulását, ezek pedig mind negatívan hathatnak a szív működésére is.

A bemutatott tanulmánynak része volt egy vizsgálat is, ennek során 11 millió felnőtt adatai alapján a kutatók azt állapították meg, hogy akik napi 6-8 órát alszanak, 11%-kal kisebb eséllyel néznek szembe a koszorúér-betegségek vagy a stroke veszélyeivel, mint azok, akik ennél kevesebbet pihennek.

2. Csökkenti az esélyedet a cukorbajra

Még egy egészséges felnőtt esetében is, már egyetlen éjszaka is, amikor 6 óránál kevesebbet aludt, hatással lesz az anyagcseréjére – állítja doktor Rachel Salas, a Johns Hopkins Medicine neurológus professzora.

 

Kép forrása: bruniewska/depositphotos.com

Amikor pedig az anyagcseréd működése megváltozik, az hatással lesz az inzulinodra is. Egy 2016-os tanulmányban azt találták, hogy a kettes típusú diabétesz kialakulása és a 6 óránál rövidebb alvásidő összefüggésbe hozható egymással, és még csak nem is kell ehhez évek „munkája”: a 4 vagy 5 óra alvás már egy 14 napos periódus alatt növelheti az inzulinérzékenységedet.

3. Csökken a depresszió kialakulásának esélye

Egy vizsgálat szerint az inszomniások körében tízszer nagyobb a depresszió kialakulásának kockázata, és akár kétszer gyakoribbak is lehetnek körükben az öngyilkossági kísérletek, mint azok között, akik jó alvók. Még a kevésbé súlyos alvászavaró tényezők, mint amilyen a légzéskimaradás vagy horkolás is összefüggésbe hozhatóak a depresszió kialakulásával, így ha valami miatt nem tudsz mélyen és pihentetően aludni, mindenképpen érdemes konzultálnod erről az orvosoddal.