Élethelyzetek, amikor a szervezetünk cukrosat kíván

Írta: ,

Azt tudjuk, hogy nagy mennyiségben cukrot, édességet, cukros üdítőitalokat fogyasztani rendkívül káros hatású lehet az egészségünkre nézve. Néha azonban előfordulnak olyan élethelyzetek, amikor rákívánunk a cukrokra, hogy gyorsan juttassunk szénhidrátot a szervezetünkbe, vagy helyrebillentsünk bizonyos élettani folyamatokat. Összegyűjtöttünk néhány olyan élethelyzetet, amelyben ez előfordulhat, és amelyben gyors segítséget nyújthat valami cukros ital, vagy étel elfogyasztása. (X)

Leesett vércukorszint

Hipoglikémiának nevezzük azt, ha a vércukorszintünk hirtelen leesik 3,9 mmol/l alá, és ilyenkor különböző tünetek jelentkezhetnek, mint a farkaséhség, fáradtság, koncentrációs zavar, fázásérzet, gyengeség. A szakemberek szerint ebben az esetben érdemes elfogyasztani 15 gramm szénhidrátot, hogy helyrebillenjen a vércukorszintünk. Ennyi szénhidrát van például egy teában, amelyben 3 kávéskanál cukor van, 3 kockacukorban, de 2 dl cukros üdítő elfogyasztásával is hasonló hatást érhetünk el.

Hasmenés

Egy pohár cukros üdítő vagy tea elfogyasztása ha hasfogóként nem is használ, de a folyadékpótlásban segít, és visszajuttatja a szervezetbe azt a minimális cukormennyiséget, amelyre szüksége van a bélrendszernek. Ebben az esetben ügyelni kell arra, hogy ne essünk túlzásba, és valóban maximum csak 1,5-2 dl cukros italt fogyasszunk el.

Vizsgaszituációban rövid távú memóriagyorsító

A túlzott cukorfogyasztás ugyan nem tesz jót az agyműködésnek, de egy vizsgaszituációban a szőlőcukor, vagy valamilyen cukros dolog, akár egy pohár cukros ital gyors és hatékony működésre bírhatja az agyadat. Ha vizsga közben, de lehetőleg még előtte egy keveset fogyasztasz valamelyikből, akkor egy kicsit talán jobban tudsz majd koncentrálni, hiszen a glükóz kis mennyiségben tápanyag az agyadnak. Nagy mértékben viszont kerüld a cukros élelmiszereket, mert ha az emésztésre kell fordítania a szervezetednek az energiát, az ront a helyzeten. Egy kimerítő tanulás után is fogyaszthatod nagyon minimális mennyiségben ezeket az élelmiszereket a gyors energialöketért, de itt is ügyelj a mértékletességre!

Szédülés

A leesett vércukorszint egyik tünete lehet a szédülés is, amikor hirtelen elkezd velünk forogni a világ. Ebben az esetben a legjobb, ha egy rövid időre leülünk, és egy kevés cukrot juttatunk a szervezetünkbe pár szem szőlőcukor vagy egy kevés üdítő formájában, hogy megelőzzük az ájulást, hiszen a szénhidrát segíthet helyrebillenteni a vércukrunkat. Ezt lassan érdemes elfogyasztani és egy rövid ideig ülve maradni utána, hogy ne lépjen fel újra a szédülés.

Sok mozgás, sportolás okozta kimerültség

Az aktív sportolás, de a rendszeresen nem edzők számára akár egy hosszabb túra is okozhat kimerültséget, amelyet némi szénhidrát szervezetbe való juttatásával lehet megoldani. A legjobb erre az esetre a szőlőcukor, vagy egy adag izotóniás sportital elfogyasztása, de hasonlóan hatékony, ha fél adag 100%-os gyümölcslevet –  például almalevet vagy narancslevet – elkeverünk szintén egy fél adag ásványvízzel, és ezzel pótoljuk a szénhidrátot. Ahhoz, hogy a sportolástól vagy a sok mozgástól ne merüljünk ki annyira, egy rövid idővel az edzés megkezdése előtt szintén érdemes elfogyasztani ezek közül egy adagot.

Minden esetben arra kell ügyelnünk, hogy a szervezetbe csak minimális mennyiségbe juttassuk be a cukros dolgokat, hiszen ezek nagymértékben károsak az egészségünkre. Ám alkalmanként, kis mértékben a fogyasztásuk belefér az egészséges táplálkozás keretébe.